Followers

Tuesday, December 28, 2010


WANITA OBSES DEMI CANTIK….BENARKAH?

Kecantikkan dan wanita memang tidak dapat dipisahkan ia adalah lumrah seorang wanita. Apa saja yang didengar tentang produk kecantikkan pasti ada yang ingin mencuba….yang penting hasilnya mesti nampak cantik dan menawan. Tidak kiralah berapa pelaburan yang harus dikeluarkan bagi wanita yg fanatik tentang kecantikkan mereka tidak merasa itu satu pembaziran tetapi lebih kepada keuntungan yang berbaloi. Terpulang pada individu yang mana berkemampuan mereka sanggup menghabis berpuluh ribu sebulan dan yang sederhana tu sanggup mengikat perut untuk kumpul duit bagi membeli produk yang diidamkan. Masing-masing punya alasan sendiri kenapa mereka harus sentiasa kelihatan cantik. Yang muda mestilah ingin kelihatan cantik agar sang teruna akan tertawan. Bagi yang berkahwin kecantikkan mereka untuk sang suami agar tidak tergoda pada wanita lain. Bagi artis dan model kecantikkan adalah punca rezeki mereka….siapa nak ambik artis yang tak cantik dan tak kacak kan…..

Ada juga sanggup menghabiskan berpuluh ribu untuk nampak sentiasa langsing, dah lah duit banyak habis kena pula tanggung kesakitan selepas itu. Beberapa kes kematian dilaporkan sebelum ini gara-gara menyedut lemak. Terbaru membabitkan seorang penjual barang kraf tangan, yang bertekad mahu memberi kejutan kepada suaminya untuk menguruskan badan yang dikatakan naik 10 kilogram kepada 60 kilogram, maut selepas 20 minit menerima suntikan bius bagi pembedahan sedut lemak di sebuah klinik pada 17 Disember lalu. Selain itu, turut menjadi mangsa, isteri seorang bekas Ahli Parlimen yang koma selama 10 bulan, akhirnya meninggal dunia selepas menjalani pembedahan kosmetik di sebuah klinik swasta di Klang.

Sekarang ini bukan sahaja wanita berminat melakukan pembedahan kosmetik termasuk sedut lemak, lelaki juga ada keberanian yang sama. Ternyata teknologi itu menjadi buruan lelaki dan wanita untuk sama-sama tampil cantik dan tampan. Pembedahan kosmetik seperti sedut lemak tidak boleh dipandang ringan biar pun ia dikatakan satu prosedur biasa dan melibatkan pembedahan kecil. Sekecil mana pun pembedahan itu tetap ada risiko tersendiri. Bagaimanapun perlu diingat, rawatan sedut lemak hanya untuk tujuan kosmetik iaitu memperelokkan bentuk badan yang sekali gus membuatkan seseorang berasa lebih yakin dengan diri sendiri. Ia tiada kesan ke atas tahap kesihatan. Walaupun ia proses membuang lemak, ia tidak menurunkan paras kolesterol dalam darah kerana lemak yang disedut terletak di bawah kulit. Malah bagi individu yang rawatan sedut lemak tidak menghilangkan masalah anda kerana lemak penyebab masalah ada di dalam abdomen.

CERITA OBSES TENTANG KECANTIKKAN

Brazil
Masalah kecantikan diibaratkan sebagai masalah negara. Negara yang terkenal dengan wanita-wanita cantik ini sangat obses tentang bentuk badan yang ‘perfect’ tanpa seinci lemak, terutama bagi wanita yang tinggal berhampiran pantai-pantai (kata nak pakai bikini).

Majoriti wanita berat antara 45-55kg sahaja-Brazil pengeluar pil diet terbesar di dunia.

Pembedahan plastik/kosmetik satu perkara normal, malah terdapat 4 majalah wanita khas untuk pembedahan plastik ini. Hebat!

Hampir separuh dari gaji dibelanjakan untuk kecantikan.

Struggle untuk cantik: Wanita-wanita Brazil tidak akan bahagia/gembira jika tidak cantik..


Jepun


Kulit: Kecantikan bagi mereka ialah kulit yang cantik mulus, putih, halus macam porcelain.

Penggunaan Kolagen: Wanita di sana sangat obses dan mengambil kolagen dalam pemakanan samada dicampur dengan air teh atau dimasak dengan makanan, ataupun pergi ke restoran yang menyediakan Collagen Hot Pots. Selalu kita dengar kolagen ikan kan, ini kolagen daging lembu pun ada..

Iran

Menjadi pusat ‘nose job’ atau pembedahan plastik hidung terbesar di dunia kira-kira 60,000 kes setiap tahun. .Kenapa ye hidung die orang kan dah mancung?
Tutup aurat: Oleh kerana setiap inci badan dilitupi kain kecuali jambul sejembut dan muka, maka fokus utama ialah wajah di mana semua orang boleh menghayatinya..Gulpp
Selepas pembedahan mereka akan memakai pembalut hidung dengan bangganya seolah mendapat anugerah.


France


Di Paris cantik adalah langsing, anggun, cantik, dan berkelas. Di Paris, para wanita menghabiskan banyak waktunya untuk perawatan kecantikan. Karena wanita Paris langsing-langsing, mereka hanya menyediakan baju dengan ukuran 12 untuk wanita. Anehnya, menurut mereka, umur 60 tahun adalah saat wanita Paris paling cantik.

Mauritania

Hampir di semua negara menganggap cantik itu ibarat dengan langsing , tapi di negara bagian Afrika barat, Big is Beautifull. Mauritania negara berpasir yang terletak di sebelah barat laut Afrika. Arti kecantikan sangat berlawanan di Mauritania, dimana besar itu lebih baik(Sexy) dari pada langsing.

Semakin Besar(Gendut) seorang wanita, maka semakin banyak lelaki yang suka, jika semakin langsing maka semakin tidak laku. Mendengar hal tersebut, berbahagialah si Oprah, dan seluruh wanita di dunia yang kelebihan lemak. Kerana semakin gendut, semakin banyak yang suka, maka sejak kecil anak-anak perempuan mereka diberi makan-makanan, dan susu unta yang berlemak tinggi secara berlebih.
Kerana berlebihan, anak-anak tersebut muntah, tapi malah diberi lebih banyak lagi. Makanya tidak heran, makanan di sana mengandung banyak lemak dan tak ada yang menjual makanan diet atau pil diet di Mauritania. Lucunya, pria di Mauritania haruslah kurus atau langsing.

Tapi bagi saya berpada-padalah kalau nak cantik kerana ia tidak kekal lama bila tiba masanya nanti wajah dan bentuk badan pasti akan berubah juga kerana ia adalah lumrah alam. Tidak ada sesiapa yang boleh kekal muda selamanya yang penting sihat tubuh badan. Menjaga kesihatan diri dengan bersenam dan menjaga pemakanan sudah cukup baik untuk kecantikkan diri. Banyakkan makan sayur-sayuran dan ulam juga boleh kekal cantik dan sihat. Jiwa yang bersih akan menampakkan kecantikkan luaran. Sentiasa senyum salah satu fungsi untuk kelihata sentiasa muda dan cantik.

1 comment:

corset terapi premium beautiul said...

say suka dengan penjagaan kencantikkan org Jepun , kolegen memang sesuai untuk kulit ia membantu mencantikkan kulit dan awet muda..