Followers

Thursday, December 30, 2010


BENARKAH LELAKI SUSAH MEMINTA MAAF…..??? MUNGKIN KERANA MEREKA EGO…

Mungkin juga ada betulnya kerana saya juga mengalami perkara yang sama. Adakalanya naluri seorang wanita agak tersinggung juga bila dia membuat salah tetapi dia buat tak faham aje….akhirnya kita yg harus memujuk diri sendiri. Hati wanita ini sungguh lembut jadi mereka mudah terasa jika ada yang tidak kena. Tapi bagi pihak lelaki pula kesalahan yang mereka buat hanya perkara kecil atau remeh temeh. Lelaki nie bila bab remeh mereka rasa tak perlulah nak di ambil hati sangat. Bagi mereka banyak lagi perkara yang lebih besar harus difikirkan jadi setakat gaduh kecik-kecik nie lama-lama redalah kita nanti. Pada hal mereka tak tahu ada kalanya kita makan hati juga dengan sikap mereka…..

Kerana itulah kalau kita tidak mahu perasaan kecil hati ini berpanjangan kenalah selalu mengalah, kalau kita terus meluahkan apa yang kita rasa katanya kita nie kuat membebel pulak so ada masa kita kena pendamkan dulu bila ada waktu yg sesuai barulah diluahkan apa yang kita rasa tidak puas hati.

Sedikit info mengenai mekanisma otak lelaki dan wanita apabila menghadapi isu salah siapa.

Orang lelaki kebanyakkannya, yang berkonsepkan "monotrek", kurang menggunakan bahagian emosi yang terdapat di tengah-tegah otak. Binaan ini bertujuan supaya orang lelaki fokus mindanya kepada perkara-perkara luaran. Agar org lelaki cepat mengubah sekelilng dan menerokai alam luas. Cepat menyalahkan orang lain, perkara lain, persekitaran untuk membaiki sesuatu isu atau rintangan.

Orang perempuan kebanyakannya, multitrek dan minda yang fokus kepada hubungan interpersonal, maka banyak menggunakan bahagian emosi sebagai motivasi untuk mengeratkan hubungan peribadi. Perempuan akan cepat menyalahi dirinya apabila timbul sesuai isu agar dapat bersedia untuk menjaga hubungan dengan orang lain. Dengan ini orang perempuan mudah menyalahkan diri sendiri berbanding lelaki.
Bagi lelaki, kata maaf berarti ia gagal, sementara bagi wanita, berani minta maaf itu merupakan tindakan terhormat.

Maaf mengandung erti bagi lelaki bahawa ia telah gagal. Jika ia gagal, maka harga dirinya pun jadi tercemarlah. Oleh karena itu, meski merasa bersalah atau menyesal, kaum lelaki jarang mengungkapkannya secara verbal.

Mereka cenderung melakukan hal-hal istimewa, seperti membeli bunga, belanja makan, atau merayu, untuk 'membayar' rasa bersalah itu. Mereka tidak ingin dicap gagal saat mereka minta maaf.

Oleh kerana itu, kita perlu menjadi teladan bagi mereka. Jika Anda berbuat salah, minta maaflah. Dengan demikian mereka akan melihat bahwa minta maaf itu bukanlah bentuk kegagalan, namun sebaliknya.

Lelaki tidak tahu mereka salah, dan kalau pun mereka tahu mereka tidak suka disalahkan.

Bisa jadi lelaki enggan minta maaf kerana mereka tidak tahu bahawa mereka salah. Atau jika mereka tahu, mereka tidak menyedari bahawa Anda telah terluka kerananya. Dalam hal ini, Anda harus mengungkapkan secara jujur apa yang Anda rasakan jika ia berbuat seperti itu.

Bicarakan dengan nada lembut tanpa ada menghakimi atau menyalahkannya, kerana sesiapa juga tidak suka disalahkan . Ingatlah, bahawa tujuan Anda adalah agar dia tidak mengulangi kesalahan yang sama, bukannya mencari kesalahannya dan mempermalukannya.

Paling bermasalah bagi seseorang lelaki ialah, EGO.

Ego ni banyak sifat egonya. Ego segala-galanya dan ego berkaitan sesuatu perkara iaitu mungkin prinsip, perilaku, kaedah dan sifat. Tapi rata-ratanya takde seorang manusia pun yang takde ego. Semua orang ada ego cuma yang jenis lelaki ni suka sangat ego menguasai diri. Contoh ego lelaki yang paling senang nak dengar di mulut, "Lelaki mana boleh menangis!. Pantang pula jadinya kalau nak menangis. Tapi kalau nak diikutkan lelaki amat senang menangis. Time dia kena hina or time awek tinggal dia…. Realitinya kebanyakkan lelaki amat mudah menangis tapi ditahan-tahan sampai merah muka atau cakapnya jadi sebak-sebak. Jatuh maruah kalau menangis, katanya. Tapi apa salahnya menangis. Nabi sendiri menangis. Adam lagi lama menangis memohon maaf kepada Allah. Umar yang garang dan perkasa tu pun menangis. Gladiator Russel Crowe tu pun menangis. Maknanya menangis untuk lelaki tidak salah tapi lelaki ni terlalu kontrol sifat ini menjadikan menangis adalah suatu sifat negatif. Kalau depan awek, cukup pantang kalau menangis. Takut awek dia nanti fikir dia seorang yang lemah. Tapi ditambah pelik kalau awek sendiri fikir pakwe dia lemah sebab menangis. Apa salah pakwe dia menangis. Tapi kalau kena tegur sikit menangis, memang salah la tu.. Lelaki yang menangis adalah lelaki yang sensitif dan jujur. Mereka anggap menangis bukan sesuatu yang memalukan tetapi sesuatu yang menunjukkan pendirian mereka. Tapi jangan la lelaki pergi menangis kalau sebab motor rosak ke, handset tak boleh guna ke or hari tu awek banyak kerja jadi tak boleh lunch sama. Merepek namanya tu.

Orang lelaki susah sangat nak dengar nasihat orang perempuan. Kalau awek or isteri mereka cakap, cuba buat itu buat ini. Nanti pakwe or suami cakap, mulalah tu nak tentukan hidup dia. Kalau dah kahwin pun satu hal . Mereka ingat isteri tu pembantu rumah, baik ambil pembantu rumah je. Senang hati mereka akan buat kerja tanpa banyak soal. Isteri tu bukan dikawen untuk jadi orang suruhan pula? Ianya Sama taraf dalam perkahwinan. Takkan la bila balik kerja, campak je baju dalam raga baju untuk dibasuh. Basuh la sendiri encik abang. Dulu masa bujang pandai pula basuh sendiri. Makan pun nak suruh isteri atau tunggu isteri siapkan. Dulu makan meggi tiga kali sehari pun OK je. Baju pun nak isteri ironkan. Dulu time pergi kerja atau time dating, pandai pula iron baju sejam dua sampai tak nampak kedut semata-mata nak tarik perhatian awek.

Isteri pun pergi kerja juga dan sama-sama cari rezeki untuk membantu keluarga, tak salahlah bila tiba masa buat kerja rumah cuba bantu isteri mana yang patut….ini tidak lepas makan basuh tangan terus on TV….pinggan makan pun malas nak letak dalam zinky dan nak cuci tangan pun kena disediakan depan mata…..iiiissshhhh…iiissshhhh macam tuan besar masa, masa bujang dulu boleh pulak basuh pinggan mangkuk sampai berkilat. Sang isteri balik kerja terus ke dapur tengok apa yang patut untuk makan malam, jadi apa lah salah tengok-tengokkan anak sementara isteri masak….tapi selalunya si suami capai suratkabar or baring kat sofa. Bila anak menangis berkejarlah sang isteri dari dapur pergi pujuk anak kecil tu dulu sedangkan sang suami macam buat tak dengar aje tangisan anak tu kalau dengar pun bunyinya hanya sayup-sayup….Walaupun lelaki rasa ini perkara remeh tapi bagi isteri adakalanya berkecil hati juga kerana suami langsung tidak mahu memahami kepenatan yg mereka lalui. Tanggung jawab isteri ini bermula dari pagi lagi membawalah kemalam….nanti kalau malam tak dilayan suami katanya berdosa membiarkan suami tidur dalam kehampaan. Jadi kenalah si suami bertolak ansur apa yang patut supaya isteri tidak le penat bila tiba masanya….

Tapi orang pompuan ni kena lah terima kenyataan lelaki ini cukup-cukup susah nak minta maaf sampai rasanya minta maaf tu hanya wujud bila orang dah nak mati ke atau dah nak kehilangan sesuatu. Tapi kalau buat salah pun, biasanya lelaki tu buat donno je walaupun dah terang lagi bersuluh salah dan silap dia. Tapi bukan jatuh pun maruah seorang lelaki kalau mereka minta maaf pada awek or isteri mereka rasanya kalau korang ada buat salah walaupun kecil cubalah sekali sekala buang perasaan ego tu. Bukan nak tunjukkan mereka tu raja atau queen control, cuma nak mereka sedar kita ni ada buat salah dan kita akui kesalahan kita. Awek or isteri pun kalau dah pakwe or suami minta maaf, maafkan la. Tak payah merajuk panjang bukan senang nak dengar ucapan maaf secara spontan dari kaum Adam ni. Lelaki ni kurang tahan sabar. Jadi jangan uji sangat kesabaran lelaki. Rasanya ini menarik untuk mengukuhkan rasa kasih sayang, apa salahnya kalau dipenghujung hari sebelum kita berpisah (nak balik rumah) atau sebelum tidur, sama-sama mohon maaf kalau ada apa-apa kesilapan kita dihari itu. Ye la, mana kita tahu perasaan masing-masing daripada memendam kan….. Dan mana kita tahu esok kita dah tiada lagi. Sekurang-kurangnya kita dah mohon maaf. Dan sekurang-kurangnya ianya romantik. Perempuan kalau tak cair, jugak dengan cara nie tak tahu nak cakap le….Kerana orang pompuan nie sifatnya cepat pemaaf tapi sukar melupakan luka dihati….

Tuesday, December 28, 2010


WANITA OBSES DEMI CANTIK….BENARKAH?

Kecantikkan dan wanita memang tidak dapat dipisahkan ia adalah lumrah seorang wanita. Apa saja yang didengar tentang produk kecantikkan pasti ada yang ingin mencuba….yang penting hasilnya mesti nampak cantik dan menawan. Tidak kiralah berapa pelaburan yang harus dikeluarkan bagi wanita yg fanatik tentang kecantikkan mereka tidak merasa itu satu pembaziran tetapi lebih kepada keuntungan yang berbaloi. Terpulang pada individu yang mana berkemampuan mereka sanggup menghabis berpuluh ribu sebulan dan yang sederhana tu sanggup mengikat perut untuk kumpul duit bagi membeli produk yang diidamkan. Masing-masing punya alasan sendiri kenapa mereka harus sentiasa kelihatan cantik. Yang muda mestilah ingin kelihatan cantik agar sang teruna akan tertawan. Bagi yang berkahwin kecantikkan mereka untuk sang suami agar tidak tergoda pada wanita lain. Bagi artis dan model kecantikkan adalah punca rezeki mereka….siapa nak ambik artis yang tak cantik dan tak kacak kan…..

Ada juga sanggup menghabiskan berpuluh ribu untuk nampak sentiasa langsing, dah lah duit banyak habis kena pula tanggung kesakitan selepas itu. Beberapa kes kematian dilaporkan sebelum ini gara-gara menyedut lemak. Terbaru membabitkan seorang penjual barang kraf tangan, yang bertekad mahu memberi kejutan kepada suaminya untuk menguruskan badan yang dikatakan naik 10 kilogram kepada 60 kilogram, maut selepas 20 minit menerima suntikan bius bagi pembedahan sedut lemak di sebuah klinik pada 17 Disember lalu. Selain itu, turut menjadi mangsa, isteri seorang bekas Ahli Parlimen yang koma selama 10 bulan, akhirnya meninggal dunia selepas menjalani pembedahan kosmetik di sebuah klinik swasta di Klang.

Sekarang ini bukan sahaja wanita berminat melakukan pembedahan kosmetik termasuk sedut lemak, lelaki juga ada keberanian yang sama. Ternyata teknologi itu menjadi buruan lelaki dan wanita untuk sama-sama tampil cantik dan tampan. Pembedahan kosmetik seperti sedut lemak tidak boleh dipandang ringan biar pun ia dikatakan satu prosedur biasa dan melibatkan pembedahan kecil. Sekecil mana pun pembedahan itu tetap ada risiko tersendiri. Bagaimanapun perlu diingat, rawatan sedut lemak hanya untuk tujuan kosmetik iaitu memperelokkan bentuk badan yang sekali gus membuatkan seseorang berasa lebih yakin dengan diri sendiri. Ia tiada kesan ke atas tahap kesihatan. Walaupun ia proses membuang lemak, ia tidak menurunkan paras kolesterol dalam darah kerana lemak yang disedut terletak di bawah kulit. Malah bagi individu yang rawatan sedut lemak tidak menghilangkan masalah anda kerana lemak penyebab masalah ada di dalam abdomen.

CERITA OBSES TENTANG KECANTIKKAN

Brazil
Masalah kecantikan diibaratkan sebagai masalah negara. Negara yang terkenal dengan wanita-wanita cantik ini sangat obses tentang bentuk badan yang ‘perfect’ tanpa seinci lemak, terutama bagi wanita yang tinggal berhampiran pantai-pantai (kata nak pakai bikini).

Majoriti wanita berat antara 45-55kg sahaja-Brazil pengeluar pil diet terbesar di dunia.

Pembedahan plastik/kosmetik satu perkara normal, malah terdapat 4 majalah wanita khas untuk pembedahan plastik ini. Hebat!

Hampir separuh dari gaji dibelanjakan untuk kecantikan.

Struggle untuk cantik: Wanita-wanita Brazil tidak akan bahagia/gembira jika tidak cantik..


Jepun


Kulit: Kecantikan bagi mereka ialah kulit yang cantik mulus, putih, halus macam porcelain.

Penggunaan Kolagen: Wanita di sana sangat obses dan mengambil kolagen dalam pemakanan samada dicampur dengan air teh atau dimasak dengan makanan, ataupun pergi ke restoran yang menyediakan Collagen Hot Pots. Selalu kita dengar kolagen ikan kan, ini kolagen daging lembu pun ada..

Iran

Menjadi pusat ‘nose job’ atau pembedahan plastik hidung terbesar di dunia kira-kira 60,000 kes setiap tahun. .Kenapa ye hidung die orang kan dah mancung?
Tutup aurat: Oleh kerana setiap inci badan dilitupi kain kecuali jambul sejembut dan muka, maka fokus utama ialah wajah di mana semua orang boleh menghayatinya..Gulpp
Selepas pembedahan mereka akan memakai pembalut hidung dengan bangganya seolah mendapat anugerah.


France


Di Paris cantik adalah langsing, anggun, cantik, dan berkelas. Di Paris, para wanita menghabiskan banyak waktunya untuk perawatan kecantikan. Karena wanita Paris langsing-langsing, mereka hanya menyediakan baju dengan ukuran 12 untuk wanita. Anehnya, menurut mereka, umur 60 tahun adalah saat wanita Paris paling cantik.

Mauritania

Hampir di semua negara menganggap cantik itu ibarat dengan langsing , tapi di negara bagian Afrika barat, Big is Beautifull. Mauritania negara berpasir yang terletak di sebelah barat laut Afrika. Arti kecantikan sangat berlawanan di Mauritania, dimana besar itu lebih baik(Sexy) dari pada langsing.

Semakin Besar(Gendut) seorang wanita, maka semakin banyak lelaki yang suka, jika semakin langsing maka semakin tidak laku. Mendengar hal tersebut, berbahagialah si Oprah, dan seluruh wanita di dunia yang kelebihan lemak. Kerana semakin gendut, semakin banyak yang suka, maka sejak kecil anak-anak perempuan mereka diberi makan-makanan, dan susu unta yang berlemak tinggi secara berlebih.
Kerana berlebihan, anak-anak tersebut muntah, tapi malah diberi lebih banyak lagi. Makanya tidak heran, makanan di sana mengandung banyak lemak dan tak ada yang menjual makanan diet atau pil diet di Mauritania. Lucunya, pria di Mauritania haruslah kurus atau langsing.

Tapi bagi saya berpada-padalah kalau nak cantik kerana ia tidak kekal lama bila tiba masanya nanti wajah dan bentuk badan pasti akan berubah juga kerana ia adalah lumrah alam. Tidak ada sesiapa yang boleh kekal muda selamanya yang penting sihat tubuh badan. Menjaga kesihatan diri dengan bersenam dan menjaga pemakanan sudah cukup baik untuk kecantikkan diri. Banyakkan makan sayur-sayuran dan ulam juga boleh kekal cantik dan sihat. Jiwa yang bersih akan menampakkan kecantikkan luaran. Sentiasa senyum salah satu fungsi untuk kelihata sentiasa muda dan cantik.

Sunday, December 26, 2010


BERCINTA SELEPAS KAHWIN LEBIH BAHAGIA…..BENARKAH?

Di zaman sekarang memang susah untuk mencari perkahwinan seperti ini…kalau ada jumlahnya tidak lah banyak. Mungkin setengah orang menganggap seperti “Kahwin Paksa” bunyi agak menakutkan kepada setiap orang. Mana tidaknya kalau boleh semua orang ingin berkahwin dengan orang yang dicintai, dan impian setiap pasangan sudah tentulah ingin bersama hingga ke hujung nyawa. Namun kita harus juga percaya jodoh itu ketentuan Tuhan, manusia boleh merancang tetapi Allah yang menentukan.
Kalau kita renungkan di zaman nenek moyong dan ibubapa kebanyakkannya keluarga mereka yang merancang perkahwinan mereka. Mereka hanya mengenali pasangan mereka bila sudah tiba masa untuk mereka disatukan. Tidak boleh dibayangkan bagaimana perasaan masing-masing… kalaulah kita ditempat mereka bagaimana ye? Hendak berkahwin dengan orang yang tidak pernah kita cinta malah jauh sekali keluar dating ke…or sekurang-kurangnya mengenali hati budi masing-masing. Bagi keluarga, mereka telah mempertemukan jodoh yang terbaik buat anak mereka. Walaupun mereka hanya berpeluang untuk bercinta dan berkasih sayang selepas kahwin tetapi perkahwinan mereka kekal hingga ke akhir hayat. Malah kasih sayang mereka begitu kukuh dan ikhlas.

Bagaimana dengan percintaan zaman sekarang ? Cinta setengah mati…berkasih sayang bertahun-tahun tetapi bila telah berkahwin hanya boleh bertahan beberapa tahun. Malah ada juga berkahwin tidak sampai setahun sudah bercerai. Semasa bercinta semuanya indah walaupun ada keburukkan kita seolah-olah tidak kisah dan dapat menerima kekasih kita seadanya tapi bila sudah serumah …sebantal….makan sepinggan segala keburukkan menjadi masalah. Yang lebih sedih wanita seharusnya dilindungi dan diberi kasih sayang tetapi bila dah jadi hak mutlak suami begitu angkuh mereka memukul..sepak terajang..memaki hamun malah ada yang mengambil kesempatan diatas kelemahan isteri. Sedangkan semasa di ijab kabul telah berjanji melindungi…menjaga keperluan isteri dan membimbing mereka kejalan yang diredhai Allah.

Ada juga yang menyatakan faktor umur yg boleh terjadi perceraian ialah ada juga pasangan yang berkahwin muda. Jadi masing-masing belum matang dalam melalui dugaan dan cabaran dalam perkahwinan. Tapi orang dulu-dulu umur baru 16 atau 17 tahun sudah pun menjadi isteri orang, namun kekal hingga ke hari ini…kenapa? Ini semua bukan kerana faktor umur…bercinta atau kahwin paksa, tetapi lebih kepada diri masing-masing. Bagaimana kita mampu mempertahankan kasih sayang dan kebahagian rumahtanggai. Kalau seorang sedang marah…sepatutnya seorang lagi menjadi air yang boleh meredakan api yang menyala. Tapi selalunya masing-masing tidak mahu mengalah akhirnya api bertemu api maka terbakarlah rumahnya itu. Kalau kita menerima pasangan kita ikhlas dan berpegang kepada kasih sayang jua redha menerima pasangan kita seadanya…walau wanita secantik mana pun cuba mengoda pasti sang suami boleh menahan godaan itu kerana mereka tahu mereka telah memilih isteri mereka sebagai wanita yang terbaik untuk mereka. Begitu jua sang isteri harus taat dan hormat pada suami kerana apa jua yang mereka lakukan suami bertanggungjawab 100% terhadap mereka.

Jadi bahagiakah Cinta sebelum kahwin..? Atau deritakah Cinta selepas kahwin..? Ini semua pandangan masing-masing. Saya juga tidak boleh lari dari dugaan ini walaupun mengenali dan bercinta sejak sekolah lagi dengan bekas suami saya tetapi hubungan kami hanya boleh pertahan selama 16 tahun…namun saya redha dengan ketentuan Allah. Saya tidak akan memandang kebelakang lagi dan saya harus terus berusaha untuk memberikan kehidupan yang lebih baik untuk anak-anak saya. Walau pun hingga kini saya masih sendiri tapi saya bahagia bersama anak-anak dan saya rasa lebih selesa hidup begini. Biar Allah saja yang menentukan siapa jodoh saya kiranya saya masih ada jodoh tetapi saya tidaklah berharap sangat kerana masih perlu membina kejayaan dalam hidup saya.

Thursday, December 23, 2010


BEST FRIEND FOREVER

Someone who is always there for you.
The person you know will never stab you in the back or talk about you badly or hurt you in any way.
Someone who can cheer you up when all seems hopeless.
A true friend reaches for your hand and touches your heart.
A good friend is a connection to life - a tie to the past, a road to the future, the key to sanity in a totally insane world.
A friend accepts us as we are yet helps us to be what we should.
A friend is one of the nicest things you can have, and one of the best things you can be.
The most beautiful discovery true friends make is that they can grow separately without growing apart.
When we honestly ask ourselves which person in our lives mean the most to us, we often find that it is those who, instead of giving advice, solutions, or cures, have chosen rather to share our pain and touch our wounds with a warm and tender hand. The friend who can be silent with us in a moment of despair or confusion, who can stay with us in an hour of grief and bereavement, who can tolerate not knowing, not curing, not healing and face with us the reality of our powerlessness, that is a friend who cares.
Friendship is one mind in two bodies.
Friends are the sailors who guide your rickety boat safely across the dangerous waters of life.
It takes a long time to grow an old friend.
The language of friendship is not words but meanings.

Tapi sayangnya saya mendapat kawan yang hanya sanggup bersama saya dikala saya senang dan bila saya dalam musibah dia telah menjauhkan diri. Malah dia sudah tidak mahu bercakap dan bertemu dengan saya lagi. Ada juga yang sanggup tikam saya dari belakang dan sanggup memusnahkan kerjaya saya hanya semata-mata kerana sifat cemburunya melihat kejayaan saya. Memang sukar untuk mencari kawan yang ikhlas dan sejati. Yang sanggup bersama kita disaat susah dan senang. Saya hanya dipergunakan utk kepentingan diri mereka...sedih bila mengingatkan kawan-kawan saya ini. Bila kita sangka mereka ikhlas seperti mana kita ikhlas terhadap mereka itu hanyalah keikhlasan yang tidak jujur. Nasib baik saya masih ada beberapa kawan-kawan yang baik hati dan sentiasa memberi sokongan dan semangat walaupun mereka hanya kawan biasa tetapi mereka lebih jujur dan ikhlas dari sahabat yang PERNAH BERKATA KEPADA SAYA BAHAWA SAYA ADALAH SATU-SATUNYA KAWAN YANG DIA ADA...

Monday, December 20, 2010


BERHIJRAH UNTUK MEMPERBAIKI DIRI

Hijrah berasal daripada perkataan bahasa Arab yang membawa maksud meninggalkan satu tempat untuk menuju ke tempat lain. Ada di kalangan ahli bahasa yang memberi erti hijrah adalah merangkumi hijrah jasmani dan hijrah rohani. Maksud hijrah jasmani ialah meninggalkan satu-satu tempat. Manakala hijrah rohani pula ialah meninggalkan satu-satu sikap, kepercayaan, akidah, emosi dan tasawur serta menggantikannya dengan yang lain.

Setiap kejadian dalam hidup bukan hanya sekedar momentum. Lebih dari itu, ia merupakan makna dan hikmah. Demikian pula dengan Hijrah ini dalam makna yang lebih luas, hijrah difahami sebagai perpindahan dari suatu keadaan tidak baik kepada keadaan yang lebih baik. Perpindahan yang mesti berlaku di kalangan orang Islam hari ini ialah berhijrah dari perkara yang dilarang Allah ‘Orang yang berhijrah ialah orang yang meninggalkan perkara yang dilarang Allah’. Bagi seorang mukmin, falsafah hidupnya ialah hari ini lebih baik dari semalam, esok lebih baik dari hari ini dan hari-hari muka lebih baik dari hari sebelumnya.

Begitu juga dengan saya, rasanya inilah masanya saya berhijrah untuk memperbaiki diri dan biarlah ia menjadi satu pengajaran diatas segala kesilapan dan dosa masa lampau. Setiap manusia memang tidak boleh lari dari membuat kesalahan tapi yang penting biar ada kesedaran agar tidak mengulanginya lagi. Saya ingin mencari diri saya yang sebenar, ingin lebih mendekatkan diri dengan Allah, ingin menjadi insan yang lebih baik dan ingin kehidupan yang lebih bahagia untuk keluarga. Sekurang-kurangnya bila saya tiada dimuka bumi ini saya dapat memberikan masa depan yang baik buat anak-anak. Mereka hanya ada saya….saya lah ibu dan saya jugalah bapa mereka.

Biarlah penghijrahan saya akan menjadi lebih baik setelah saya nekad untuk memikul tanggung jawab yang lebih berat. Bukan senang untuk berusaha membina perniagaan sendiri tetapi saya percaya setiap cabaran dan dugaan ada hikmahnya. Disaat ini juga saya sedang melalui berbagai dugaan terutama dalam segi kewangan dengan bermodalkan wang yang tak seberapa saya tidak akan terus putus asa. Saya akan berusaha sedaya upaya demi anak-anak walaupun saya harus mengharungi susah senang sendirian tapi saya percaya setiap pahit getir yang kita lalui pasti ada sinar yang lebih cerah pada masa akan datang. Kata orang bukan satu perkara yang mudah kalau kita nak merasa senang, Setiap cabaran itu akan menjadikan kita orang lebih tabah dan cekal.

Dan bila tiba masanya saya menikmati segala kesenangan atas titik peluh saya sendiri saya berdoa agar Allah sentiasa mengigatkan asal usul saya agar saya tidak leka dan lalai. Agar saya sentiasa muhasabah diri dan biarlah saya dapat membantu orang-orang yang susah agar sama-sama kita dapat menikmati kehidupan yang lebih baik. Amin….

Saturday, December 18, 2010


NASIB WANITA YANG MENGANDUNG ANAK LUAR NIKAH

Saya ada mengenali seseorang yang meniti hari-harinya dengan penuh sabar. Walaupun dia tahu yang dia bakal menempuhi pandangan negatif dari orang sekeliling kelak bila melihat perutnya semakin membesar apatah lagi dia belum berkahwin. Dia sedar dia telah membuat kesilapan yang besar kerana terlalu mengikut kata hati. Di saat ini barulah dia dapat melihat kebenarannya...bahawa dia digunakan utk pemuas nafsu lelaki yg ego. Selama ini apa yg dilakukan hanya kerana kasih dan sayangnya namun bila sudah berlaku musibah begini lelaki itu tidak langsung melihatkan rasa tanggungjawabya malah sering menyalahkan kekasihnya itu. Lebih menyedihkan hatinya sering disakiti,sikap kekasihnya makin menjadi bila dengan rasa tidak bersalah dia sekarang cuba memikat gadis lain untuk menagih simpati. Malah dia sanggup memburukkan kawan saya dengan menuduhnya yang bukan-bukan.
Betapa malangnya nasib kawan saya kini harus sendirian menanti kelahiran anaknya itu. Dulu memang dia pernah ingin mengugurkan saja kandungannya tetapi seperti ada saja halagan untuk dia berbuat begitu. Ini adalah ujian dari Allah buatnya dan dia kini redha dan pasrah dengan apa yg terjadi pada dirinya. Bila melihat dari luaran pada wajah kawan saya tiada siapa yg tau yg dia sedang melalui dugaan yg maha hebat apatah lagi dia baru berhenti kerja dan kekasihnya kini telah pergi meninggalkan dia. Bagi dirinya biarlah kalau kekasihnya itu tidak mahu bertanggungjawab kerana dia pasti suatu hari nanti pasti kekasihnya itu menyesali dengan apa yg telah dia lakukan dan biarlah hanya Allah saja yg membalas perbuatannya.
Setiap anak akan memberi rezeki insyaAllah pasti ada hikmah disebalik penderitaan yg dia tanggung sekarang. Cuma saya rasa sedih masih ramai lagi memandang hina dan jijik diatas anak yg dilahirkan luar nikah sehingga ramai yg memanggil dgn gelaran ANAK HARAM. Anak itu suci dan tidak ada dosa langsung yg melakukan perkara haram itu adalah ibu bapanya. Jadi janganlah bayi ini dipandang hina...
Setiap orang pasti akan melakukan kesilapan tak kiralah sesilapan kecil atau besar.. hari ini mungkin hari dia menerima musibah tetapi kita sendiri tidak tahu apa yg akan berlaku pada diri kita pada masa hadapan. So sentiasalah muhasabah diri. Semoga kawan saya kuat mengharungi dugaan ini dan kepada kekasihnya insaflah kamu telah menjadikan seorang insan yg bakal lahir kedunia ini...dan insan itu darah daging mu sendiri. Mungkin juga hanya dia satu-satunya pewaris yg kamu ada didunia ini...jgn sampai anak mu sendiri tidak mahu menerima mu sebagai ayah bila kamu memerlukannya kelak...

Tuesday, August 31, 2010


SUAMI KU ANAK EMAK

Pernahkah anda mengalami situasi seperti di atas? Bagaimana perasaan anda? Namun jika anda pernah mengalaminya, harap dapat bersabar dan cuba habiskan artikel ini. Hari ini saya hendak berceloteh berkenaan lelaki yang sudah bergelar suami sebenarnya anak emak! Jiwa wanita mana yang tidak tertarik dengan lelaki yang berbudi penyayang, pemurah, bertimbang rasa, bertanggungjawab, ikhlas dan jujur. Anda juga berkemungkinan besar jatuh cinta dengan lelaki apabila dia memiliki sifat-sifat baik seperti itu.

Ke semua peribadi terpuji tersebut sudah tentunya terbentuk atas asuhan ibu bapanya, malah didikan itu juga biasanya menyebabkan anak lelaki sangat menuruti arahan dan permintaan keluarga terutama ibunya. Kisah anak lelaki yang dikaitkan sebagai ˜anak emak” bukan perkara baru. Segala-gala dilakukan ˜anak emaK” selalu direportkan kepada ibu. Secara umumnya ˜anak emak” dikaitkan dengan anak lelaki yang terlalu dimanjai ibu kerana 1,001 alasan.

Tindakan suami menuruti segala permintaan ibu membuatkan si isteri acapkali menjeruk rasa. Malah, ada rumahtangga yang berantakan, gara-gara tingkah laku suami yang berlebih-lebihan mengikut telunjuk emak dia. Bukanlah maksud saya hendak menyuruh suami menderhaka kepada emaknya sendiri, tetapi taat kepada ibu pun ada batasnya. Taat kepada ibu bukan bermakna tidak mengapa suami boleh nusyuz kepada isteri sendiri. Ingat tu!

Tidak dinafikan, semasa anak lelaki masih bujang keakraban bersama ibu itu mungkin tidak mengundang masalah, walau bagaimanapun, sebaliknya setelah mendirikan rumahtangga, wanita baru dalam kehidupannya mungkin menyebabkan suami perlu membahagikan perhatian. Seorang lelaki yang bergelar suami seharusnya mengetahui cara terbaik untuk membahagikan kasih sayang antara seorang isteri dan ibu. Lelaki juga perlu jelas kepentingan yang patut diberi antara wanita yang dicintai dan wanita yang disanjung tinggi dalam hidupnya.

Kasih sayang yang salah boleh merosakkan

Menurut Kaunselor Berdaftar Universiti Malaya, Hushim Salleh pula, berdasarkan penelitian perkara ini boleh menimbulkan masalah dengan isteri apabila si anak mula membandingkan perkara dilakukan isteri dengan ibunya, seperti cara memasak, cara mengemas rumah dan sebagainya yang berlebihan hingga menimbulkan kecil hati isteri. Kalau memuji dan membandingkan dengan berlebihan, si isteri akan rasa kekurangan dan apabila berlaku, keadaan ini boleh menggugat keharmonian rumah tangga kerana isteri mungkin berasa dirinya tidak berperanan dalam rumah tangga, katanya yang mengatakan beliau ada mengendalikan purata tiga kes sebulan membabitkan isu berkenaan.
Katanya, anak emak berlaku dalam semua lapisan masyarakat dan lazimnya dikaitkan dengan lelaki kerana anak lelaki dikatakan lebih pandai mengambil hati ibu menyebabkan seorang ibu cenderung mengasihi anak lelaki.
Malangnya kasih sayang itu boleh merosakkan kerana anak lelaki dilayan bagaikan raja, sedangkan anak perempuan dibebankan tugas yang berat. Malah ada kalanya, kehendak anak lelaki diberikan sedangkan anak perempuan terpaksa berusaha sendiri untuk mendapatkan apa yang dihajati.
Sedangkan perkara itu boleh mengundang masalah pada kemudian hari termasuk generasi lelaki seterusnya yang tidak tahu tanggungjawab dan hidup bergantung kepada orang lain. Ibu boleh beri kasih sayang, tetapi biarlah berpada-pada. Usah sampai terjadi anak perempuan terasa hati, memanjakan anak lelaki tidak bertempat hinggalah membasuh sebiji cawan pun dilarang yang mana kelak dia akan menjadi seorang suami atau ayah yang mungkin tidak tahu memberi nafkah kepada anak dan isteri

Kenali personaliti jejaka

Sebelum menjalin hubungan lebih serius kenali kekasih anda terlebih dahulu. Seseorang wanita boleh memahami personaliti dan latar belakang lelaki itu sewaktu bercinta lagi. Pada waktu itu, anda boleh melihat cara perbualan atau kekerapan teman lelaki anda bercerita mengenai ibu atau ahli keluarganya.

Jika anda boleh menerima situasi dia sebagai lelaki ˜anak emak”, maka anda seharusnya belajar menerima situasi itu dari awal. Jika anda wanita yang tidak dapat bertolak ansur dengan situasi tersebut, sebaiknya anda sudah menamatkan hubungan itu daripada pergi terlalu jauh. Apabila anda memahami lebih awal sifat tersebut, setelah berkahwin anda lebih mudah menyesuaikan diri dengan situasi itu.

Memberitahu perasaan

Elakkan naik berang atau pun cemburu tatkala suami lebih memberi tumpuan kepada ibunya. Ini akan membuatkan dia berasa tertekan dan mendorong kepada keretakan hubungan indah suami isteri. Cuba beritahu suami apa yang boleh dia lakukan untuk menunjukkan kejujuran, kasih sayang dan keikhlasan dirinya kepada anda. Misalnya, anda berkecil hati apabila terdengar kata-kata sinis dan aduan ibu mertua kepada suami tentang diri anda. Jangan merajuk sebaliknya beritahu kepada suami supaya meminta ibunya berterus-terang dengan anda. Bercakap secara berhadapan boleh mengelakkan syak wasangka. Dengan ini, suami tidak perlu menjadi orang tengah untuk menyelesaikan masalah.

Terbuka dan positif

Apabila anda berfikiran terbuka dan positif, segala tindakan sama ada suami mahupun ibu mertua tidak menjadi masalah besar. Amalkan sikap lebih bersabar dan berdoa agar dapat mengharungi segala masalah dengan tenang. Ibu mertua juga semakin lanjut usia, sudah tentu dia juga inginkan perhatian dan berhak ke atas anak lelakinya. Apabila anda berfikiran begitu, soal kepentingan dan kasih sayang yang utama jarang timbul dalam diari kehidupan yang indah ini.

Jalin hubungan baik

Layanlah ibu mertua seperti ibu sendiri anda. Sungguhpun teguran dia kadangkala menyinggung perasaan tetapi jangan lupa tanpa didikan serta pengorbanan wanita tersebut mungkin tiada suami yang tercinta itu. Berusaha mengambil hati ibu mertua dengan menghadiahkan aksesori barangan kemas pada hari jadinya atau pun merancang majlis untuk hari istimewanya. Lebih manis lagi, berikan sedikit duit saku setiap bulan atau membawa ibu mertua ke pusat beli-belah dan ke spa supaya dia tahu anda menghargai dirinya.

Jangan mudah putus asa dan sentiasa berdoa agar suami atau kekasih anda akan menyedari sikapnya dan sekiranya dia terus tidak berubah cubalah berbincang dan meluahkan segala perasaan yang terbuku selama ini. Semoga suami atau kekasih anda lebih memahami dan cuba memperbaiki keadaan.

Saturday, August 7, 2010


WANITA XXL ….….KENAPA MESTI RENDAH DIRI???

LELAKI……Tidak semua orang beranggapan begitu kerana ada sebahagiannya menerima wanita itu seadanya namun hanya segelintir saja lelaki yang punya peasaan begitu. Yang selebihnya ramai yang inginkan wanita yang kurus atau sederhana , punya bentuk badan yang cantik dan seksi. Itulah lumrah manusia mereka akan lebih tertarik yang cantik dan menawan. Bagi lelaki jenis ini mereka merasa megah dan bangga bila mempunyai isteri atau pasangan yang punya bentuk badan yang menarik dan jelita. Walaupun belum tentu sikapnya secantik wajahnya.

Tidak ada sesiapa pun yang mahu badan bersaiz extra double tetapi kalau ditakdirkan begitu apa yang mampu dilakukan. Semua wanita inginkan diri cukup sempurna dari bentuk fizikil. Semua wanita ingin diri menjadi cantik dan menawan. Tapi yang lebih penting sepatutnya kita bersyukur kerana dilahirkan dg n cukup sifat. Kecantikkan hanya satu “package” pada diri dan yang selebihnya adalah hati budi. Kalau hati budi kita baik keseluruhan luaran dan dalaman kita kelihatan cantik dan menarik. Tak guna berwajah cantik dan seksi kalau hati dan perasaan tidak seikhlas wajah.

Ramai juga wanita yang extra XLL yang punya sikap rendah diri dan tidak yakin dengan kebolehan yang ada, mereka lebih suka berada dikelompok yang mereka anggap selamat. Takut untuk berhadapan dengan masyarakat…takut kena ejek atau dibuli. Kenapa selalu beranggapan diri itu serba kekurangan kalau diri sendiri tau yang ada kelebihan yang telah di anugerahkan. ‘ESPOSES UR SELF ‘ hanya anda saya yang tahu apa keistmewaan yang anda ada yang tidak diperolehi oleh wanita-wanita cantik.
Memang tidak dinafikan bila wanita bersaiz XXL ini lalu pasti ramai mata yang memandang sambil tersenyum sinis dan ada yang agak daring….mereka mentertawakan seolah-olah ada cerita lucu dihadapan mereka. Tapi peduli apa orang lain nak katakan yang penting anda tahu anda mungkin jauh lebih baik dari mereka. Bangkit dan mulakan kehidupan baru dengan ceria bersama kawan2 dan keluarga. Usah sentiasa salahkan diri sendiri diatas bentuk fikikial kamu kerana mungin disebalik penghinaa ada yang benar-benar prihatin. Jangan menghukum diri sendiri hanya kerana keterampilan kamu. Kamu juga boleh bergaja dengan berbagai fesyen., Bertambah sekarang banyak shopping center yang jual baju sais besar. Hiaskan diri sebaik mungkin agar orang-orang yang dulunya menghina kamu melihat keyakinan yang ada pada diri kamu.

Lelaki yang tidak mahu menerima dirimu seadanya adalah lelaki yang tidak mahu melihat apa keistimewaa yang ada pada kamu. Kalau mereka menganggap dirimu tidak menarik dimata mereka jadi lupakan saja lelaki jenis ini kerana mereka sebenarnya bukanlah lelaki yang terbaik untuk dirimu. Menilai kecantikkan seseorang bukan hanya dari paras rupa tetapi hati budi jadi untuk apa mengharapkan orang yang tidak pandai menilai hati budimu. Mereka hanya mengagungkan rupa paras dan kecantikkan dan mereka sebenarnya buta hati untuk menilai kecantikkan yang ada dalam hatimu. Percayalah pasti akan ada lelaki yang benar-benar ikhlas menerima mu kerana mereka menilai dirimu dari mata hati bukan kerana paras rupa.

Kenapa kamu harus merendah diri dan menganggap kamu nie “hopeless” ….kemapa harus ketepikan segala kepakaran dan kelebihan yang ada hanya kerana malu untuk berdepan dengan orang ramai. Yakinlah bila kamu berani untuk “exposes” segala kelebihan diri pasti suatu hari orang akan membuka mata dan kagum dengan kebolehan mu. Beranikan diri untuk membuktikan biarpun dari segi fizikal kamu agak kekurangan tetapi kamu ada kelebihan yang lain, malah kelebihan mu lebih baik dari si cantik dan jelita. Kalau ada yang menghina mu anggaplah ia satu peluang untuk mu menyahut cabaran, malah jadikan ia satu kekuatan untuk kamu rasa lebih yakin. Pedulikan apa yang orang nak kata atau memandang kamu sebagai orang yang lemah dan tidak mampu bergerak cergas…..pedulikan jika ada yang anggap kamu tidak akan berjaya mencapai impian mu kerana ia hanya mahu melemahkan semangat mu. Tidak mustahil kamu mampu menjadi popular dan dikenali ramai dengan bakat yang ada pada mu. Saiz badan bukanlah penghalang untuk kamu menjadi apa yang kamu mahu. Kalau diluar negara wanita yang XXL mampu menjadi superstar, ratu atau model kenapa kita tidak boleh jadi seperti itu. Pekakkan telinga butakan mata dengan orang-orang yang saja ingin melemahkan semangat dan kebolehanmu.

Semua manusia dijadikan serupa ada kekurangan diri kalau bukan dari paras rupa mungkin dari sikap dan kebijaksanaan. Buktikan kamu juga boleh jadi cantik dengan keterampilan diri yang sesuai dengan kamu tak perlu “over” jadi orang yang sederhana. Menghias diri juga amat peting bukan hanya untuk diri sendiri tetapi untuk orang lebih yakin pada kamu. Sekarang nie banyak fesyen baju telah direka untuk orang yang berbadan gempal . Jadikan dirimu “Role Model” untuk wanita-wanita lain agar bangkit dari kemurungan dan asyik mahu salahkan diri sendiri. Kalau ada masa cuba untuk menurunkan berat badan bukan untuk orang lain tetapi untuk kesihatan agar kamu hidup secara sihat. Kerana ia bakal mengundang berbagai penyakit dimasa hadapan. Sekurang-kurangnya kamu bukan saya menjaga kesihatan tetapi mampu buktikan yang kamu juga mampu mengubah cara hidup mu. Tidak mustahil yang menghina kamu selama ini akan menutup mulut dan terkedu dengan perubahanmu.

WANITA AKAN BERUBAH MENGIKUT PERBEZAAN UMUR ……YANG CANTIK TIDAK SEMESTINYA CANTIK SELAMANYA KERANA BILA DAH BERANAK PINAK SAIZ DAN BENTUK DULU AKAN BERUBAH . TIDAK MUSTAHIL JUGA YANG EXTRA XXL ITU AKAN MENJADI SEORANG YANG CANTIK MENAWAN KERANA SEMANGAT DAN KESUNGGUHAN MEREKA UNTUK BERUBAH TELAH MENJADIKAN MEREKA ORANG YANG LEBIH KUAT SEMANGAT UNTUK MENJADIKAN IMPIAN ITU SATU KENYATAAN. KECANTIKKAN YANG HEBAT ADALAH KECANTIKKAN DARI DALAM DIRI. TERPANCAR SEGALA SERI YANG ADA PADA DIRI BILA HATI KITA SUCI DAN MURNI……

Saturday, July 31, 2010

Saturday, July 24, 2010


CINTA MINAH DELIVERY…….AKHIRNYA DI BILIK BESI

Cinta itu maha hebat dan tidak ada batasannya. Cinta tidak mengira usia, pangkat, keturunan, agama, paras rupa, darjat dan macam-macam lagi. Malah kanak-kanak pun sekarang telah mengenali apa itu cinta?. Cinta boleh membuat manusia lupa tentang baik dan buruk. Kata orang bila dah dipanah asmara menyusuk ke jantung ia akan membuat kita bagai dibuai mimpi indah. Segala apa yang ada pada pasangan kita semuanya baik dan tidak nampak cacat celanya. Walaupun antara sedar dan tidak kita adakalanya terluka dengan sikapnya tapi kerana cinta kita sanggup telan pahitnya. Bila hati dah sayang susah senang sanggup harungi bersama. Tapi benarkah pasangan kita sanggup harunginya bersama atau hanya kita saja yang harus berkorban atau terkorban. Cinta sekarang ada berbagai jenis agak susah untuk kita mendapat cinta sejati yang ikhlas. Cinta sekarang bagai angin lalu kerana banyak pasangan RAPUH CINTANYA. Kata orang kalau abang ada duit abang sayang….. tapi tak ada duit abang melayang. Tapi istilah itu dizaman sekarang bukan untuk lelaki saja tapi untuk wanita juga, kerana kebanyakkan lelaki sekarang ingin jalan mudah dan hidup senang tidak perlu susah-susah pikirkan masa depan kerana mereka juga memilih agar dapat tangkap girlfriend kaya raya, berpangkat dan banyak duit.
Wanita pula kalau sudah diberi kesenangan, bawa mereka shopping, berikan hadiah yang mewah-mewah, bawa bercuti kemana saja, segala keperluan ditanggung sang kekasih. Jadi mereka sanggup melakukan apa saja yang dipinta oleh buah hatinya. Lelaki pun tidaklah bodoh juga hanya memberi tanpa balasan. Jadi mereka lebih kepada memancing dan yang kena pancing tu bila dah termakan budi kenalah turut perintah. Akhirnya yang jadi mangsa keadaan sudah tentulah wanita juga diri sendiri. Inilah yang terjadi pada kaum hawa, walaupun telah banyak terbaca didada akhbar dari mukasurat pertama lagi Bagaimana wanita diperalatkan oleh lelaki Mat Negro, Mat Saleh atau Pak Arab untuk dijadikan MINAH DELIVERY tapi bukan hantar makanan macam McD atau Pizza yang hanya dapat tips yang tak seberapa tapi hantar DADAH. Sekali hantar bukan sikit ganjarannya tapi berpuluh ribulah juga. Bukan itu saja dapat melancong dan shopping sekali dan inilah yang telah mengaburkan mata sebilangan wanita.
Saya ada terbaca beberapa kisah mengenai nasib wanita Malaysia yang menjadi mangsa keadaan bila mereka ditahan dilapangan terbang kerana didapati membawa sejumlah dadah yang banyak. Maka bermulalah cerita yang menyayat hati bila diri sudah terperangkap di bilik besi. Kisah cinta mangsa-mangsa yang terjebak oleh lelaki Antarabangsa ni lebih kurang sama saja. Lelaki jenis ini sebenarnya memang pandai memancing umpan dengan perwatakkan amat penyayang dan murah hati, mereka sanggup menghabiskan beribu ringgit asalkan mendapat kepercayaan dari mangsanya. Bila dah hati wanita ini cair dek kerana janji manis kekasihnya dan dapat kepercayaan bahawa lelaki ini ikhlas dan jujur mencintai mereka. Bermakna pancing sudah mengena jadi mudahlah mereka menarik tali pancing tidak payah menggunakan tenaga yang kuat.
Seorang wanita menceritakan bagaimana dia sanggup pergi ke luar Negara bila lelaki ini mengajaknya bercuti tetapi kekasihnya menyuruh dia pergi berseorangan dulu kerana kekasihnya ada urusan yang belum selesai dan dia akan meyusul kemudian bila segala tugasnya siap. Bila sampai di lapangan terbang luar Negara wanita itu telah ditahan kerana membawa DADAH. Dia yang tidak tahu apa-apa hanya mampu menyerah diri kerana tiada bukti kukuh menyatakan beg itu bukan miliknya tetapi kekasihnya. Sehingga sekarang wanita itu masih ada diluar Negara menjalani hukuman. Yang menjadi mangsa sebahagiannya adalah pelajar universiti, bagaimana seorang yang bijak dalam akademi dan banyak ilmu pengetahuan boleh terlalu percaya dengan lelaki penipu ini. Takkan lah bila disuruh sesuatu yang agak pelik atau alasan yang kurang wajar mereka tidak boleh berfikir dan bertanya dahulu. Kenapa mesti membisu dan menurut kata sedangkan dari cara mereka kita sudah boleh berfikir ada yang tidak kena. Sekurang-kurangnya tanya atau periksa dululah beg atau bungkusan yang disuruh bawa bersama itu apa isi kandungannya. Janganlah terlalu percaya kerana zaman sekarang macam-macam perkara boleh berlaku yang kita anggap tak masuk akal pun boleh berlaku.
Diharap wanita-wanita diluar sana lebih berhati-hati dalam istilah CINTA ANTARA BENUA. Bukan semuanya indah, tidak dinafikan mereka ini lebih ‘gentleman’ dan pemurah. Tapi takut tersalah pilih akan memerangkap diri. Telah banyak kes berlaku dan banyak jugalah wanita Malaysia yang menjadi mangsa. Bila sudah berada di bilik besi itu amat sukarlah untuk kita mendapat pembelaan lebih-lebih lagi kita berada di Negara orang dan sistem perundangan mereka berlainan. Walaupun kerajaan kita banyak membantu dan cuba mendapatkan pembelaan bagi wanita-wanita ini tapi ia bukanlah semudah yang kita fikirkan. Bukan saja makan masa yang panjang tapi memerlukan perbelanjaan yang besar jadi untuk kita terlepas dari hukuman berbagai proses harus dilalui. Amat sayang sekali kerana masa dan usia yang dilalui tidak bermakna dan sia-sia. Pun begitu mereka telah melalui pengalaman besar dan melalui cabaran yang hebat.
Yang menjadi mangsa bukan saja diri sendiri tetapi IBUBAPA bayangkan bila mereka mendapat tahu anak mereka berada jauh beribu batu bukan untuk menimba ilmu atau mencari rezeki tapi berada di bilik besi yang terkunci rapat dan hanya nasib menentukan anak mereka bebas. Mereka bukan saja harus bergolok bergadai dan menjual segala harta yang ada untuk membantu anak mereka tapi kesihatan mereka pun turut terganggu. Mana tidaknya IBUBAPA mana yang boleh memejamkan mata setiap malam bila mengenangkan anak mereka malah tengah makan pun boleh terfikir, bagaimanalah anak mereka makan ke tidak. Akhirnya kesihatan mereka pun terganggu, bayangkan kalau IBUBAPA mereka memang sudah ada penyakit yang ditanggung jadi bertambah sakitlah mereka dek kerana makan hati.
Jadi kalau anda ditemukan oleh Mat Negro, Mat Saleh dan Pak Arab nie berhati-hatilah untuk melibatkan diri dalam dunia CINTA ANTARA BENUA takut bukan setakat tergadai body tapi takut nasib kurang baik terperangkap dalam tipu helah mereka. Janganlah mudah menerima pemberian dan kemewahan yang mereka hulurkan dan janganlah mudah terpengaruh dengan ayat-ayat cinta mereka. Takut bila dah berada didalam gengaman mereka, diri sendiri yang mendapat bala, mereka ni bila-bila masa boleh hilang tanpa dapat dikesan. .
Bukanlah tidak boleh bercinta dengan lelaki-lelaki ini tapi biarlah benar-benar mengenali diri mereka luar dan dalam. Janganlah mudah termakan pujuk rayu begitu mudah. Lebih baik buat sedikit Edisi Siasat dulu mengenai latarbelakang mereka agar cinta yang diberi lebih selamat Kata orang kalau dah jodoh tidak akan kemana yang penting ambillah sedikit masa untuk mengenal hati budi mereka. Bukan dijalan raya saja kita harus berhati-hati tetapi soal CINTA ANTARA BENUA pun harus lebih kuatkan hati dan iman agar tidak terjerumus kepada masalah dikemudian hari. Masa tu menangis airmata darah pun tidak boleh memperbetulkan kesilapan diri , yang tinggal hanya sesalan, keinsafan, doa dan harapan. SAYANGKAN DIRI SENDIRI SEBELUM KITA MENYAYANGI DIRI ORANG LAIN. JANGAN JADI KORBAN CINTA….YANG AKHIRNYA BERADA DI BILIK BESI.

Friday, July 16, 2010


BILA WANITA MENCEMBURUI WANITA LAIN

Memang ini lah salah satu penyakit yang ada dihati dan jiwa kita. Rasa cemburu...bila ia mengusai diri ia akan menjadi sesuatu wabak yang merbahaya kerana ia mampu bertindak diluar batas atau kawalan diri. Sesiapa saja pasti akan melalui penyakit dicemburui dan mencemburui. Hati naluri tidak akan mampu menipu, dan perasaan itu tidak mengira sesiapa tetapi kebanyakkannya tergolong dari kaum Hawa.

Rasa cemburu itu ada yang bersifat negatif dan ada juga bersifat positif...terpulang kepada keadaan. Almaklumlah wanita dikurniakan 9 nafsu tidak hairanlah kaum wanita lebih bersifat cemburu sesama mereka . Cemburu mempunyai banyak sebab....cemburu pada kecantikkan...cemburu pada kerjaya....cemburu pada kemewahan... cemburu pada kasih sayang, cemburu kepada kebijaksanaan....dan macam-macam lagi.

Tapi ada satu cemburu yang sentiasa menjadi asam garam pada wanita iaitu cemburu KASIH SAYANG. Cemburu kasih sayang ini datang bila seseorang wanita meminati lelaki yang sama. Ia juga boleh termasuk dalam kategori BERMADU. Sebagai wanita sifat semula jadinya tidak sanggup berkongsi kasih. Pun begitu juga ada yang cemburu melihat kebahagian orang lain, dan dia mula memasang perangkap untuk meruntuhkan hubungan pasangan tersebut. Malah ada juga kawan baik sendiri cemburu melihat kebahagian kawannya, lalu digodalah kekasih kawan baiknya sehingga teman lelaki kawan baiknya tergoda. Biasalah kelemahan kaum Adam pula tidak tahan digoda walaupun dia tahu akan menjadi satu masalah besar dikemudian hari. Ada juga yang punya rasa tamak ingin memiliki lelaki itu untuk diri sendiri...sedangkan hakikatnya dari awal lagi dia telah maklum yang dia harus berkongsi kasih.

Kerana itulah wanita sering di gelar PERAMPAS dan bila gelaran itu diajukan kepadanya dia dengan selamba berkata aku bukan perampas tetapi si kekasih atau si isteri tidak tahu menjaga orang yang disayangi. Kalau pandai jaga takkan dia jatuh hati pada aku. Ayat keramat itu selalu kita dengar dari mulut PERAMPAS.
Pernah terjadi kepada kawan saya bila kekasihnya diminati oleh wanita lain dan wanita itu juga tahu yang lelaki itu sudah punya kekasih. Tapi begitulah adanya wanita adakalanya sanggup melukai hati kaum sejenisnya, asal tercapai apa yang di inginkan. Wanita itu mula bersaing dengan kawan saya, apa juga yang dilakukan oleh kawan saya, dia akan cuba melakukannya malah kadang-kadang terang-terangan dia mengoda kekasih kawan saya di FaceBook. Orang lelaki dia tengok wanita ni dok gedik dan mengoda dia orang apa lagi saja lah layan. Padahal kekasih kawan saya tidak ada perasaan pun pada wanita itu.. Katanya biasalah adat orang lelaki suka main-main je kerana lelaki ni walaupun nampak playboy bila nak buat isteri mereka lebih memilih. Tapi kena ingat setiap perbuatan akan dibalas dengan perbuatan juga....kerana bila kita cuba menghancurkan hati orang lain kita akan melaluinya juga suatu hari nanti. cuma masa dan keadaan yang menentukan bila balasan itu akan tiba pada diri sendiri. Saya pun tak faham juga kenapa wanita ni suka sangat menggangu hak orang lain.

Cemburu pada kecantikkan juga banyak terjadi pada kaum wanita. Ialah nak buat macam mana sudah dia dianugerahkan Allah kecantikkan yang semula jadi. Kenapa mesti dicemburukan perkara yang agak remeh ini, sesungguhnya kita juga boleh menjadi cantik kalau kita berusaha untuk menjadikan diri kita cantik. Sekarang ini banyak pusat-pusat kecantikkan yang menawarkan bermacam-macam cara dan produk kecantikkan jadi apa salahnya kita mencuba mencantikkan apa yang kurang pada diri. Tapi jangan le sampai memudaratkan atau bertentangan dengan ajaran islam.

Kecantikkan bersifat subjektif dan ia adalah sesuatu yang boleh menjadikan diri kita manusia yang lemah pemikiran. Kenapa lemah? Kecantikkan adalah lumrah alam...dan ia tidaklah kekal lama. Bagaimana cantik pun seseorang itu bila dimamah usia ia akan berubah juga....yang gebu jadi kurang gebu...yang kurus boleh jadi gemuk bila sudah beranak pinak....yang bergetah mula ada kendur sedikit...yang licin kulitnya akan ada kedut-kedutnya juga. Begitu jugalah dengan wanita yang cantik tadi, walau secantik mana pun ia akan berubah... biarkan kalau dia megah atau sombong dengan kecantikkannya kerana mereka akan melalui proses perubahan dari setahun ke setahun.
Cemburu kepada kerjaya....payah jugak nak cakap ialah mungkin seseorang itu berjaya diatas usaha mereka. Mereka berkerja keras untuk memdapat apa yang di ingininya. Kadang-kadang kita hanya melihat diri seseorang dari kejayaannya tapi kita tidak pernah mahu mengkaji bagaimana susah senangnya mereka nak berada ditempat yang mereka ada sekarang. So kenapa ada sifat cemburu....sedangkan kita juga boleh menjadi seperti mereka berjaya. Yang penting kita juga cuba berusaha dan jadikan dia sebagai pesaing yang boleh membuat kita lebih yakin dan maju. Kita juga mungkin boleh buat lebih baik darinya. Tetapi biarlah persaingan yang sihat, cuma kadang-kadang bila kita lihat ada yang naik pangkat dan lebih maju kehadapan, ada pula yang cuba memburukkan keadaan dengan melaga-lagakan sesama kawan....Itu rasanya minda yang tidak sihat kerana perkara ini bukanlah satu halangan buat kita, yang perlu kita juga boleh jadi yang terbaik. Dimana ada kemahuan disitu ada jalannya, kalau kita buat kerja dengan ikhlas pasti kita akan berjaya juga.

Cemburu dengan kemewahan orang lain, seperti kerjaya mungkin juga mereka telah bersusah payah untuk mendapatkan kesenangan. Dugaan demi dugaan yang harus dilalui untuk mencapai apa yang dia ada sekarang. Kita tidak nampak penat lelah...pahit getir untuk mereka membina empayar mereka. Bukan senang untuk memajukan sesebuah perniagaan jadi bila sudah memperolehi kesenangan apa salahnya sekali-sekala mengembirakan hati dengan pergi membeli belah atau bercuti. Rezeki dah bertambah jadi tak salah kalau nak beri sesuatu yang bermakna kepada keluarga. Tapi ada juga bila melihat kawan atau saudaranya mewah mereka mula mengumpat dan membuat berbagai andaian yang negative. Yang paling selalu kita dengar mereka digelar sombong, lupa diri dan berlagak. Biarlah duit mereka suka hati merekalah nak beli apa atau nak pergi kemana saja.

Sepatutnya melihat kawan-kawan atau saudara senang kita pun cuba melakukan sesuatu yang baru dalam hidup kita juga. Cuba menjadikan diri seperti mereka, kerja kuat, rajin, tidak mudah putus asa dan tanamkan didalam hati orang lain boleh buat kenapa aku tidak. Motivasikan diri sendiri untuk lebih berjaya.

Satu lagi penyakit cemburu adalah kebijaksanaan seseorang. Semua orang boleh jadi bijak kalau mereka mahu. Bijak sebenarnya bukan datang dari semula jadi saja tapi pada diri sendiri. Kerana itu orang yang bijak pandai akan melaksanakan tugas-tugas mereka dengan lebih baik. Menjadi bijak bila kita tanamkan ilmu pengetahuan didada, banyakkan membaca dan mencari maklumat-maklumat terkini yang boleh membantu diri menjadi orang yang berpengetahuan. Kebijaksanaan bukanlah sesuatu yang boleh dipaksa-paksa ia akan datang kalau kita rajin mencari ilmu.

Ilmu adalah luas kita boleh belajar bila-bila yang kita mahu tidak mengira sesiapa dan umur. Kerana itu bila kita melihat orang yang berusia setengah abad pun masih masuk universiti dan belajar yang penting mencari ilmu. Jadi kebijaksanaan seseorang bermula dari berusaha mencari ilmu tidak kiralah kalau orang kata dah berusia baru ingin belajar. Kerana setiap apa yang kita lakukan juga bermula dari belajar, dan barulah datang pengalaman. Kalau ingin bijak seperti kawan-kawan , adik beradik atau saudara mara belajarlah dari mereka bagaimana ingin jadi bijak. Setiap manusia dikurniakan akal dan dengan akal itulah kita boleh pergunakan dengan perkara-perkara yang lebih positif.

Janganlah biar cemburu satu penyakit yang membiak didalam diri kita. Cemburu yang buruk akan menjadikan kita manusia yang buruk juga. Jangan juga kerana cemburu kita sanggup menjadikan diri kita korban nafsui. Elakkan rasa cemburu dan cuba lakukan sesuatu yang lebih bermakna dalam hidup. Tidak ada orang yang dilahirkan sempurna walaupun diri mata kasar kita melihat orang itu lebih baik dari kita. Percayalah walau orang itu cantik, kaya, berkerjaya, bijak pasti ada kelemahan yang lain. Dan bila kita melihat orang itu bahagia doakan kebahagian mereka pasti kita juga akan mendapat kebahagian.

Biarlah cemburu yang ada pada diri dapat kita kawal dan tidak terlalu emosional. Cemburulah pada sesuatu yang dapat membena hidup kita jadi lebih baik dan berjaya. Bukan cemburu yang boleh memusnahkan hidup sendiri atau hidup orang lain. Memang susah kerana ada waktunya kita tidak dapat mengawal sifat cemburu. Kecantikkan seseorang wanita itu bukan saja terletak pada wajah tetapi hati. Kalau kita mempunyai hati yang murni, ikhlas dan suci maka terpancarlah segala kecantikkan yang ada dalam diri kita.

Tuesday, July 13, 2010


CINTA BERTEPUK SEBELAH TANGAN......BAGAIMANA UNTUK ANDA KETAHUINYA

Memang agak kecewa bila kita mengetahui bahawa orang yang kita minati rupa-rupanya tidak merasai sama seperti yang kita rasa. Kalau kita selama ini mengharapkan bahawa dia juga ada rasa sayang dan cinta kepada kita rupa-rupanya dia hanya menganggap kita TEMAN BIASA. Pada hal kita selalu juga bersamanya dan amat rapat dengannya. Tetapi dia pula sering menceritakan kepada kita yang dia amat meminati seseorang wanita tanpa memperdulikan perasaan kita. Amat menyakitkan dan terasa kita tidak cukup sempurna buatnya sehingga dia sering mencari wanita lain dan menagungkan wanita lain.

Bila kita melakukan sesuatu yang disukainya atau cuba memberi sesuatu yang disukainya tetapi ternyata dia tidak menunjukkan sedikit pun penghargaan atau cukuplah dengan hanya sedar bahawa kita cuba melakukan sesuatu yang baik untuknya. Tetapi kalau orang dah tak suka buatlah baik macam mana pun dia tidak akan nampak kebaikkan kita. Sedangkan kita sentiasa disisinya bila dia memerlukan seseorang atau dia dalam kesedihan dan kesusahan. Apatah lagi dia sering memuji sikap dan keperibadian wanita lain dengan menyatakan yang wanita itu amat memahami dan mampu menjadi wantia yang terbaik untuknya. Jadi adakah kita ini tidak cukup baik sedangkan kita telah berkorban dan sanggup bersusah payah untuknya.

Merinduinya samalah seperti kita merindui patung bernyawa. Mana tidaknya hanya kita yang sering menaliponnya bertanya khabar dan sentiasa bertanya perkembangannya. Kata orang dapat dengar suara pun jadilah walau tidak dapat berjumpa selalu. Bila kita katakan yang kita rindukan dia....boleh dia ketawa besar seolah-olah kata-kata rindu kita itu menjadi satu topik lucu. Sakit juga hati kan....menyesal pun ada....malu pun ada. Kata rindu dari kita seperti takde makna langsung buatnya. Lainlah kalau orang yang dicintainya asyik le ucapkan kata I MISS U.....

Sekali sekala nak juga kita jumpa dia untuk berada disisinya...tapi dia sering beri alasan sibuk....tak berapa sihat....nak jumpa kawan-kawan lain....dan macam-macam lagi. Kalau jumpa pun dia akan membawa kawan-kawannya, takut berjalan berdua-duan dengan kita nanti orang anggap kita pasangannya Kalau berjumpa, dia cuba duduk agak jauh dan seperti terpaksa. Matanya asyik memandang alam sekeliling susahlah nak pandang tepat pada mata kita bila bercakap dari situ pun kita boleh lihat keikhlasan hatinya. Bila kita cuba bermain dengan perasaan dia mula tanya kita bila lagi kita nak cari boyfriend. Dan bila kita ingatkan dia cuba meluahkan perasaan tapi malu untuk berterus-terang, rupa-rupanya dia ingin kenalkan kita dengan kawannya atau suruh kita cari boyfriend cepat-cepat. Masa tu sendiri mau ingatlah, yang kita ni telah tersalah anggap tadi.

Bila kita menunjukkan perasaan cemburu melihat dia meminati seseorang dengan pantas dia menyedarkan kita KITA HANYA KAWAN kenapa nak cemburu sangat neh. Kenapa tidak beri dia peluang untuk mendekati wanita lain....Kenapa kita tak suka melihat dia ada girlfriend??? Dan pastinya ayat keramatnya berulang lagi KITA HANYA KAWAN jadi bila dah selalu sebut macam tu....ternyatalah kita ni BERTEPUK SEBELAH TANGAN. Apa pun harapan kita untuk memilikinya hanya fantasi dan sia-sia, kerana tidak ada walau sebesar kuman pun perasaan sayangnya pada kita.

BERTEPUK SEBELAH TANGAN memanglah tak akan berbunyi sampai bila-bila. Jadi TEPUK DADA TANYA SELERA masihkah kita mahu mengharapkannya atau terus berusaha dan bersabar agar suatu hari nanti . terbuka pintu hatinya. Atau pilihan keduanya cuba berpijak dibumi yang nyata bahawa cinta kita bukanlah untuknya dan mungkin juga dia bukanlah jodoh buat kita. Bagi saya biarlah dia pergi kepada siapa saja yang di ingininya kerana mengharapkan kasihnya akan membuatkan hati kita lebih terluka. Sanggupkah kita melihat dia bermesra dan mencintai orang lain dan kita bagai PUNGGUK RINDUKAN BULAN......Dan bila suatu hari nanti dia ditinggalkan kekasihnya....tak usahlah mencari kita takut kita hanyalah pilihan kedua atau sebagai KEKASIH SEMENTARA dan bila dia menemui orang lain kita dilukai lagi.

Sunday, July 11, 2010


HOW CAN I MAKE MYSELF PRETTY !!!

It is always said that true beauty resides inside you. This beauty is nothing but the self image or rather the confidence that a person has. But, apart from being confident and having a great self image, there are certain things that you can do to look prettier. Read on to find out what you can do to look pretty.

Smile - First and foremost thing to remember is that always have a smile on your face. It doesn’t hurt to smile, try it now! But there is one little thing you must be concerned about. This smile must be genuine and not fake because real smile makes you look beautiful instantly,

Skin - Next thing which makes you look beautiful is your skin. Protecting the skin is of utmost importance as the sun rays can harm your skin. Always protect your skin from sun damage by applying some kind of good quality moisturizer. But before you go about applying any kind of moisturizer, please remember to have a look at the SPF rating of the product. The SPF or the Sun Protection Factor tells you how long you may stay in the sun without being harmed by the UV rays.

Make Up - Apply make up but do not go overboard as it is sure to look faux or unnatural. Learn to apply the make up in such a way that it looks natural. For example, you can use blush to enhance your cheek but don't blush them so much that you start to look like some kind of a clown.

Hair - Next in the list is your hair. Care for your hair all the time by getting regular hair-cuts and using shampoos and conditioner that is appropriate only for your hair type. Don't go using any generic kind of a shampoo or hair care product. Always use products that would benefit your hair.

Clothes - Now, that you are done with the care of your skin and care, it is the turn of your clothes. Choose the right clothes for the occasion and be sure that they fit you well. Please do not wear clothes that are too loose (baggy) or that are too short or too long. Also, make sure that the shoes/ sandals that you are wearing are in good condition and do not have scuffmarks in them. Footwear with scuffmarks would look real ugly.

Water - Your skin would benefit from water. So, make it a point to drink atleast 8 glasses of water a day. Your body needs water to function properly and your skin will benefit from it as well. Not only this, drinking water will make you feel good from inside and you will surely look prettier.

Exercise - Getting exercise is the key to a healthy
body and skin. If you exercise regularly, your skin would glow and you would look prettier. Exercise also helps in relieving stress and tension from the body and mind. Contrary to what you might think, it is not really necessary to get plenty of exercise. A 30 minute workout each day is more than enough to keep you fit and healthy. You will start feeling the difference in no time at all.

Posture - Your posture or the way you sit or stand can make a difference in the way you look! You might think that it is unimportant, but believe us, it sure is true. Standing straight and in a proper way makes you look like you respect yourself and often people would follow your lead. It also has a wonderful visual effect of soothing out any kind of bulges that you might have on the wrong places on your body. Hence, always remember that posture is very important and can go a long way in making you look much more attractive and prettier than you already are.

Attitude - Always remember that although you might be looking absolutely gorgeous on the outside, but a bad attitude towards others can make you seem real ugly inside. In turn, this will make people stop paying any kind of attention to who you are on the outside.

Get enough sleep. This will help you to always look your best. Regular sleeping patterns help your body to effectively regenerate and feel great the next day! Avoid sleeping on your face, this will cause wrinkles.

KASIH YANG PERGI.........BIARLAH IA PERGI

Memang payah untuk kita melupakan orang yang kita sayang.....lebih-lebih lagi bila kita telah serahkan seluruh hati kita padanya. Cinta adakalanya tidak berakhir dengan kebahagian....dan mungkin juga dia bukanlah yang terbaik untuk kita. Pastinya dugaan yang melanda punya rahsia yang tersendiri....dan hanya Allah yang mengetahui hikmah disebalik kedukaan. Usah di tangisi pada orang yang tak sudi kerana dia tidak akan mungkin menghargai setiap butiran airmata yang mengalir.

Biar apa yang terjadi kita simpan menjadi satu kenangan dan jangan ada kebencian didalam hati kerana kebencian akan lebih menyakitkan. Mungkin waktu ini orang yang kita sayang tidak menghargai apa juga yang pernah kita curahkan tapi pasti suatu hari nanti, bila dia menemui kekecewaan atau kelukaan. Disaat itulah baru dia dapat merasai bagaimana penderitaan yang pernah kita rasai. Disuatu saat pastinya dia akan menyesali dengan apa yang telah dilakukan terhadap kita. Bila dia rasa orang yang menyayangi nya belum cukup sempurna dan masih mengejar seseorang yang dia rasakan dapat memberikannya segala harapan yang diinginkan....percayalah belum pasti impiannya akan menjadi kenyataan. Apabila kita terlalu menginginkan yang terbaik sesungguhnya kita akan mendapat yang lebih mengecewakan.

Terima ia sebagai takdir yang telah ditentukan dan yang penting adalah redha dengan perjalanan hidup kita. Sesungguh bila kita REDHA dengan apa yang terjadi ia akan membuatkan hati kita lebih tenang. Berilah peluang untuk kita membina kehidupan baru dan yakin bahawa kegagalan tidak semestinya menjadikan kita orang yang lemah biarkan kegagalan membakar semangat kita untuk menbuktikan bahawa kita mampu menjadi orang yang lebih baik dan berjaya.

Sekiranya orang yang kita sayang dapat menerima kita seadanya semestinya dia akan sentiasa yakin dan sabar dalam menempuhi hari-hari bersama kita. Tetapi kalau dia sentiasa merunggut dan menyesal dengan kehadiran kita dalam hidupnya bermakna dia bukanlah ikhlas menerima kita. Kerana setiap orang punya keburukkan dan kebaikkan, cantik dimata tiidak semestinya cantik dihati. Setiap orang pasti ada kelemahan masing-masing, bukankan telah tertulis bahawa tiada manusia dimuka bumi ini yang sempurna. Kesempurnaan hanya akan kita rasa bila kita dapat menerimanya dengan hati yang redha.

Biarkan kasih berlalu kerana mungkin kita akan menemui kasih yang lebih baik untuk kita. Mungkin kita akan menemui orang yang lebih menghargai kasih sayang kita dan memberi kasih sayang yang ikhlas untuk kita. Biarkah ia pergi berlalu kerana fitrah alam setiap yang kita sayang pastinya akan meninggalkan kita jua suatu hari nanti. Kalau kehadirannya sentiasa membuatkan kita menangis dan merana untuk apa kita mempertahankan hubungan itu sedangkan hubungan itu tiada kebahagian. Untuk apa dia berada disisi kita sedangkan hatinya pada yang lain....untuk apa dia berada disisi kita sedangkan dia lebih menghargai kasih sayang yang lain dan hanya memandang kita dengan penuh kebencian dan kebosanan. Malah kejujurannya telah hilang sama sekali....dan kita sentiasa tertipu dengan kejujurannya. Jangan jadikan diri kita terlalu lemah sehingga kita sanggup merayu dan memperbodohkan diri. Kerana dia akan lebih ego bila melihat kita terlalu mengharapkan kasih sayangnya....kalau ternyata dia sudah tidak sudi biarkan saja.....

Kita berhak untuk dicintai dan disayangi....kita berhak untuk menikmati kebahagian. Kita berhak untuk di hargai dan dibelai dengan penuh kasih sayang. Berilah peluang untuk insan lain mengubati luka dihati agar ia tidak terus bernanah dan berbisa. Sabar dan yakin pasti ada yang masih sudi menerima kita seadanya dan memberi sepenuh hatinya kepada kita. Yang terbaik akan hadir jua....biar masa dan keadaan yang menentukan kehadirannya.

Tuesday, July 6, 2010

Mariah Carey - Always be my baby ( Official Music Video)


KUATKAN HATI KU......

Kali ini saya ingin berkongsi rahsia hati saya pada semua teman....rasa sedih...duka...kecewa dan diperbodohkan. Mungkin kerana saya mempunyai hati yang lembut yang sukar untuk saya menjadi orang yang keras hati. Saya seperti wanita lain ingin di cintai dan disayangi tapi setelah saya curahkan segala kasih sayang kepadanya akhirnya saya di perbodohkan.

Walaupun saya tahu lelaki ini pandai bermain dengan kata-kata tapi sebagai manusia yang lemah saya akhirnya terperdaya jua...itulah hakikatnya wanita sentiasa ditindas atas kelemahannya...saya hanya mampu menangis menyesali dengan kebodohan saya. Biarlah saya anggap ia sebagai takdir. Dan setiap takdir harus kita terima dengan hati yang tabah.

Saya tertipu oleh lakonan dua insan yang saling berpura-pura...tetapi takdir juga telah membuktikan kebenarannya bila saya terbaca segala luahan dua insan yang bercinta. Bila saya bertanyakan mereka....bermati-matian mereka mempertahankan kebenaran dengan menyatakan hanya kawan....tetapi semalam 6 July 2010 segalanya terbongkar jua bila saya membaca luahan masing-masing. Malah lebih sedih lagi orang yang saya sayang menyatakan kepada gadis idamannya saya seolah-olah PERASAN dia hanya anggap saya orang yang tidak ada MAKNA langsung dalam hidupnya. Dan si Wanita ini pernah berkata pada saya dia tak suka menjadi PERAMPAS kerana dia tau suatu hari pasti dia akan menerima nasib yang sama. Sesungguhnya lembut lidah dari hati yang sebenar.....PANDAI BERLAKON

Mungkin itulah cara lelaki bila tak suka dibuang....dan diganti dengan yang lain dan bila dah jemu yang tu maka digantinya dengan lain pula dan seterusnya hingga diberi ke insafan, itu pun kalau ada keinsafan. Sekarang cinta pakai buang dah bersepah sudah menjadi satu trend dan yang menjadi mangsa pastinya WANITA juga. Tetapi yang sedihnya WANITA sanggup melukai hati kaumnya sendiri. Sedangkan dia tentunya faham bagaimana perasaan kaum sejenisnya. Lumrah kehidupan itulah yang dapat ku katakan kerana apa yang jadi hak kita belum tentu akan jadi hak kita selamanya dan manusia sentiasa punya hati yang rapuh. Terutama berhadapan dengan godaan.

Kalau dia menafikan bahawa saya bukanlan sesiapa dihatinya...jadi untuk kesekian kalinya saya akan mengotakan kata-katanya mulai hari ini....disaat ini dan detik ini saya juga akan menjadikan diri saya bukan sesiapa dihatinya. Kalau dulu saya hanya setakat merajuk dan bila dipujuk hati saya akan lembut kembali tetapi kini saya bulatkan kata. Biarlah dia juga sudah punya orang lain yang mampu memberikan dia kebahagian dan kegembiraan. Dan sudah pastinya dia tidak merasa bersalah langsung membuatkan saya menangis hari ini.

Biarlah kali ini saya tutupkan hati pada lelaki....tidak perlu ada lagi insan yang bernama LELAKI lagi dalam hidup saya. Biar lebih baik hidup tanpa kasih dari lelaki kerana kasih sayang mereka bukanlah seikhlas mana pun hanya menjadikan wanita tempat persinggahan bila dah jemu berada didunia kita dia akan teruskan perjalanan ke tempat lain. TANPA LELAKI HATI TIDAK SAKIT. Biar pun ada yang berkata tanpa lelaki pun hidup akan sunyi tapi kesunyian boleh di isi dengan berbagai aktiviti tapi kalau hati yang sakit....lukanya susah untuk disembuh.

KEPADA SEPASANG KEKASIH ITU.....
Orang yang tidak ikhlas pastinya susah juga mendapat keikhlasan dari orang lain. Bila kita bercakap atau menafikan sesuatu pastikan penafian kita itu jelas.....jangan dimulut cakap kawan tapi masing-masing dok mencurah perasaan. Ingatlah hari ni kamu cuba mempermainkan kepercayaan orang tapi pasti diri kamu jua akan susah untuk mendapat kepercayaan dari orang lain.

UNTUK DIRINYA....
Kalau dia yang terbaik untuk mu pergilah dengan kebenaran tak perlu lagi berselindung disebalik kebenaran. Saya yakin tiba masanya saya akan terima jua kenyataan ini yang pertemuan kita hanya untuk berkasih sayang tapi bukan untuk bersama selamanya. Cinta mu memang cinta yang rapuh....kerana dirimu bukanlah orang yang mampu setia pada yang satu. Cinta mu bagai angin lalu....keutamaan mu hanya paras rupa....kecantikkan luaran....sedangkan diriku perlukan cinta yang ikhlas....menerima ku seadanya. Pergilah padanya....aku tak perlu lagi mendengar penghinaan mu terhadap ku....AKU REDHA DGN TAKDIR KU.

Sunday, July 4, 2010

S Club 7 - Have You Ever (Official Music Video) - Jo O'Meara

S Club 7 - Never Had A Dream Come True (Official Music Video) - Jo O'Meara


HOW TO BE A GOOD LOVER


Engage in open, honest communication
If you don’t talk to one another honestly & openly, eventually your relationship will get choked to death with all the things you can’t say. If honest communication is a bit of a foreign concept to you, keep trying — it will get easier. As well as being able to tell your lover how you feel, you need to be able to listen, too. If you find it hard to pay attention to what other people are saying — or if you are always just waiting for your turn to speak — you might want to learn a bit about active listening.

Know what you want from a relationship, & let your partner know your expectations
These can range wildly from things like being faithful, to wanting to spend lots of time with them. Everyone has different needs in a relationship, & if you don’t tell your lover what you want, they’ll never know!

Take responsibility for your own happiness
Being in a relationship does not mean that you are no longer in charge of yourself. If you’re at home & you’re bored & your lover is busy, go out alone! See a friend! Go shopping! Do whatever you like. Your partner does not exist to distract you from your own life or needs, even though sometimes they can be a very welcome diversion! You need to know how to make yourself happy, & keep practising that. Otherwise you run the risk of being codependent.

Learn to love your partner in their own language
People show that they love people in different ways. You might show your boyfriend you love him by bringing him little gifts or trinkets, while he might show you he loves you by cooking for you or taking you out to dinner. Ask your partner what would make them feel appreciated, & then listen to what they say. Being able to speak your partner’s “love language” will make them feel understood & treasured, & will strengthen the bonds between you.

Learn to forgive & move on
People make mistakes; even people with the best of intentions screw up & hurt the people they love sometimes. Recognise that no one is perfect, even your dream lover, & try your best to forgive them if they upset you.

Be able to admit when you are wrong
Your relationship is (hopefully) more important than one of you being right or wrong. Some people are obsessed with always being right, which I think is really a bit of a control issue. If you are wrong about something, be gracious & admit your mistake.

Be true to yourself
& be honest with yourself, too. Don’t pretend to be someone else in a relationship, it is much more trouble than it’s worth. When I say ‘be honest with yourself’, I mean that if you are unhappy with your lover, don’t deny or repress it. Do something about it. Your happiness is the most important thing.

Be vocal with your praise & show appreciation in as many ways as you can
Be generous with kind words. Everyone needs encouragement, & everyone loves to hear that they are doing things well. Tell people you love them & how much you enjoy having them in your life.

Allow your partner the space to have their own opinions
It’s okay to have different tastes or views on things! In fact, if anything, it makes your relationship a bit spicier. Hanging out with someone who is just like you in every way gets a bit boring, it’s not challenging & you probably won’t learn much. Try not to feel threatened by your lover’s alternative views, & learn to embrace your differences.

Understand your partner’s hopes & goals & be encouraging at all times
This is so important. The encouragement I get from my boyfriend has transformed my life. Even giving support in seemingly meaningless ways means a lot.

Spend time together
I know it sounds kind of obvious, but enjoying one another’s company is a really important part of being in a successful relationship. Why on earth would you want to spend time with someone who bores, offends or annoys you?! If your lover can be your best friend, your relationship will be in such good shape.

PERAMPAS.......ATAU DI RAMPAS

PERAMPAS......istilah yang selalu dikaitkan dengan hubungan seseorang.....memang ada diantara kita pernah melalui pengalaman ini. Terutama kalau ia melibatkan rumahtangga....atau kekasih. Banyak faktor yang boleh dijadi sebab kenapa dan mengapa orang yang disayangi di rampas. Tapi selalunya pasti orang akan menyalahkan SI PERAMPAS.......dan yang DIRAMPAS hanya berdiam diri melihat SI PERAMPAS DAN YANG KENA RAMPAS bergaduh sesame sendiri.

YANG KENA RAMPAS sudah pasti akan sentiasa merasa kecewa, terluka, tertipu.....dan macam-macaim lagi . C PERAMBAS pula merasa diri di cabar kerana ramai yang menyalahkan dirinya. C ISTERI akan merasa dirinya tertipu oleh C SUAMI kerana tergamak menduakan hatinya.....setelah berbagai pergorbanan yang dilakukan dari awal perkahwinan hinggalah kesaat ini. C ISTERI pasti akan tertanya-tanya apa kurangnya diri mereka....menjadi isteri yang setia....menjalankan tanggungjawab dengan baik.....menghadiahkan anak-anak sebagai pengikat kasih.....menjadi teman dikala suka dan duka.....sanggup mengharungi kesusahan bersama-sajma, jadi apa lagi yang kurang sehingga C SUAMI mampu mencari yang lain. Mungkin juga kerana rasa jemu.....dah tak menarik dan tiada lagi belaian manja.....biasalah orang lelaki nie sebenarnya manja....sentiasa mahu diberikan perhatian dan dimanjakan. Tapi C ISTERI pula tak mampu memberikan sepenuh perhatian, maklumlah mana nak jaga anak-anak
..berkerja....uruskan makan minum dan macam2 lagilah pendek kata tugas isteri ni bukannya sikit dari pagi membawa kemalam. Jadi untuk sentiasa kelihatan menarik dan bermanja-manja tu susah le sikit. Kalau ada pun waktu-waktu tertentu je, lagi pun mugkin dia merasakan C SUAMI sudah menjadi haknya jadi kenalah terima diri C ISTERI seadanya. Seperti mana C ISTERI menerima C SUAMI seadanya....faham-faham sajalah bila dah kahwin segalanya berubah termasuk penampilan dan fizikal.

C SUAMI pula bukan tak sayang lagi pada C ISTERI cuma kadang-kadang cabaran diluar amat hebat. Gadis-gadis cantik banyak juga meminati suami orang kerana bagi mereka suami orang nie banyak pengalaman dan dari segi financial agak kukuh jadi tak salahlah mereka berkongsi kasih. Lagi pun lelaki kan boleh kahwin 4 so apa salahnya mereka memenuhi ruang yang masih kosong. So jadilah episod CINTA TIGA SEGI. Sesungguhnya lelaki ni kalau dah bercinta susah cikitlah nak pulihkan dia, walau apa pun halangan dan rintangan dia akan teruskan juga....C ISTERI kenalah ingat kuasa ditangannya kita tak mampu mengatasi power yg dia ada. Kalau dihalang pun dia masih boleh bersatu, memang kenyataannya mana ada isteri yang sanggup berkongsi kasih...kalau ada pun tak ramai. Jadi kita hanya ada 3 pilihan sama ada menerima diri di MADUKAN dan BERKONGSI KASIH atau berjuang untuk mendapatkan hak sepenuhnya kembali atau membiarkan suami membuat pilihan sama ada kekasihnya atau isterinya.....dan suami kena pilih hanya satu. Jadi S SUAMI pun mula rasa serba salah biasa le ayat lelaki dia akan cakap dia sayang kedua-duanya. Dalam hal ini sama ada S ISTERI masih ada peluang atau C KEKASIH yang berjaya memiliki......yang nyata pilihan ke 3 nie salah seorang harus mengalah.....Begitulah lumrah hidup berumahtangga kita akan melalui berbagai dugaan....

Bagi C KEKASIH......atau ramai yang memanggil mereka C PERAMPAS mereka pun ada alasan tersendiri. Selalunya kita akan dengar dah ditakdirkan jodoh mereka dgn suami org nak buat macam mana.....or lelaki kan boleh berkahwin lebih so mereka hanya ingin menumpang kasih so apa salahnya sama-sama berkongsi kasih tak luak apa-apa pun sbb C SUAMI boleh berlaku adil.....tapi hakikatnya berkongsi kasih bukan mudah juga kena cukup kuat mental fizikal. Biasa lah sudah menjadi YANG KEDUA kenalah banyak mengalah tak bolehlah nak berkepit selalu begitu juga hal-hal rasmi S SUAMI harus bawa yg pertama dan banyak juga harus didahulu kan yang pertama kerana mereka pun dah berkorban sanggup izinkan suami bersama org lain. Jadi yang kedua nie kenalah faham....kata orang nama lagi berkongsi KASIH. Pun begitu ada juga YANG KEDUA ni mahu dilayan lebih maklumlah yg bongsu katakan....buat masa nie lah....takut juga dalam diam dah tak jadi yg bongsu Mereka sengaja nak curi perhatian suami extra, yang suami nie bukan apa dah sayang turutkan saja tapi bila sampai masa pening juga kepala bila yg PERTAMA merungut tak berlaku adil....dah mulalah phasa....protes dan mengungkit bagaimana mula-mula janji C SUAMI akan sentiasa adil......Hakikatnya bukan seronok juga pasang 2 neh.....kena banyak guna akal yang panjang....tapi ada yg tak serik sampai terbabas pasang yang ke 3 pulak. Begitulah lumrah hidup BERMADU....DAN BERKONGSI

C SUAMI pula kena juga peka....ada 2 kategori kekasih....yg satu memang tulus ikhlas menyintai anda dan sanggup melalui suka duka bersama.....yang satu lagi pula bukanlah sayang sangat tapi di sebabkan tidak mahu melalui kehidupan susah bila berumahtangga kata orang lebih baik korbankan cinta dari hidup serba kekurangan. Biasalah bila sama-sama bujang masing-masing baru nak menapak dan harus berusaha untuk mencari kesenangan. Jadi kenalah bersusah-susah dahulu, tapi kalau dgn kekasih yang berkeluarga mereka dah mampu bagi apa yg di ingini......asalkan diri sanggup jadi milik mereka. Jadilah kasih sayang yg tak berapa ikhlas yang penting hidup mewah....so S SUAMI jgn le harapkan dia akan setia selamanya, takut bila tiba-tiba terjatuh susah....belum tentu dia sanggup susah bersama.

Begitu juga sedang berkasih sayang bila sudah serahkan jiwa dan raga dan berharap akan bersama selamanya. Mengakhirinya dengan sebuah ikatan yang lebih kukuh tiba-tiba kekasihnya di RAMPAS oleh orang lain. Jadi hancur musnahlah segala impian untuk bersama dan menikmati kebahagian selamanya. Tapi bagi yang masih berkasih sayang kalau dah buah hati berubah hati tak perlulah meranakan diri kerana dia memang jenis yang tak setia....peluang untuk bertemu yang lain masih luas.....mungkin lukanya memang sakit tapi sekurang-kurangnya biar sakit sekarang dari sakit bila dah bersatu....tak kan baru kahwin nak bercerai pula....

Sesungguhnya tiada istilah PERAMPAS....MERAMPAS DAN DIRAMPAS......bagi saya apa jua yang berlaku bukanlah dari sebelah pihak saja. Kalau macam mana C GADIS mengoda dan memujuk rayu tapi kalau IMAN KUAT DIDADA tak mungkin ada orang KE TIGA dalam sebuah perhubungan. Punca terjadinya CINTA TIGA SEGI adalah kehendak nafsu....kata orang TEPUK SEBELAH TANGAN TAK AKAN BERBUNYI jadi kedua-duanya ada tindak balas. Kalau C LELAKI rasa dia tidak mahu melukakan hati orang yang disayangi dan menghancurkan hati orang-orang yang menyayanginya tak perlulah melayan godaan, caranya sentiasalah bersama isteri kemana saja atau sentiasa beringat yang diri masih banyak tanggungjawab untuk keluarga.

Bagi yang BERKASIH SAYANG anda terlebih dahulu mengenali kekasih anda dan untuk mendapat cinta darinya pun bukan mudah dan mengambil masa yang lama. Jadi bila sudah mengenali hati budi masing-masing kenapa harus berubah hati dan pergi pd yang belum pasti hati budinya. Untuk mencari yang sempurna memang takde siapa yang sempurna di dunia ini tapi terimalah kekasih anda seikhlas hati dan seadanya.

Bagi yang sedang mencuba untuk memiliki hak orang lain cuba-cubalah pikirkan buruk baiknya dulu. BAGAIMANA PERASAAN ANDA BILA HAK ANDA DI GANGGU DAN HIDUP INI SEPERTI RODA HARI INI KITA BERJAYA MERUNTUHKAN KEBAHAGIAN ORANG LAIN TAK MUSTAHIL GILIRAN ANDA AKAN TIBA. MENIKMATI KEBAHAGIAN DARI AIRMATA ORANG LAIN......MAMPUKAH ANDA MERASA BAHAGIA SEBENARNHYA.....?????

Thursday, July 1, 2010


WANITA YANG TIDAK PERNAH SERIK

Isu wanita menjadi bahan ekplotasi atau bahan bonika memang sudah menjadi kebiasan diseluruh dunia. Lihat saja wanita-wanita cantik dijadikan bahan iklan....ialah kalau tak guna wanita cantik susah juga nak jual produk2 mereka. Wanita jugalah digunakan untuk menjadi tukang urut dan pelayan...dengan umpan ganjaran yang banyak....wanita jugalah dijadikan model untuk video-video lucah dan yang sedihnya bila gadis-gadis sunti sanggup membiarkan kekasihnya merakam video bersama kononnya hanya untuk koleksi peribadi. Tapi kesudahannya video mereka disebarkan dan seluruh Malaysia dapat melihatnya. Paling malu adalah kaum wanita juga kerana hanya wajah mereka saja yang dirakam yang si jantan pandai pulak menyorokkan diri hanya menunjukkan bahagian2 tertentu saja. SADIS SUNGGUH....

Bila dah jadi begitu barulah ingat malu...ingat diri dijadikan bahan keuntungan, dijadikan bahan tontonan. Kenapalah mudah sungguh wanita percaya dengan janji lelaki. Bukan tak boleh percaya langsung tetapi agak2 le cikit....tak kan sampai aib sendiri pun sanggup di rakamkan. Malah ada yang semuda 14 tahun telah merakamkan aksinya bersama 5 lelaki. Lebih dasyat lagi bila ada remaja melayan 10 lelaki selepas rakaman dibuat mereka bersorak tanda bangga. Yang menjadi mangsa perbuatan mereka adalah Ibubapa mereka, bila satu kampung dah tengok rakaman anak mereka Mana nak letak muka mereka sudahlah mereka akan menanggung cacian dan penghinaan. WAHAI REMAJA TIDAK KE KAMU SIMPATI KEPADA KEDUA IBUBAPA MU. Itu kalau nasib baik ibubapa mereka masih kuat semangat kalau ada penyakit jantung.....aduh parah....menyesal tak sudah.

Melihatkan wajah mereka seperti tidak ada rasa bersalah...malu atau takut kalau rakaman itu jatuh ke tangan orang lain.
Yang untungnya orang yang mengedarkan video itulah dapat habuan besar.
Sekarang bukan setakat rakam melalui handset tapi dalam You Tube dan Facebook pun dah berlambak cakap saja nak tengok wanita yang macam mana. Kalau wanita dari luar Negara tak kisah lah itu sudah menjadi sebahagian dari budaya mereka tapi yang tak sedap nak dipandang gadis-gadis Malaysia yang berbangsa Islam. Sudah tentulah lagi hebat kerana satu dunia melihatnya.

Saya bukan ingin menghina sesiapa tapi sekarad ingin member pendapat kepada anak gadis-gadis yang baru mengenal erti nikmat dunia. Mungkin sekarang adik-adik merasa seronok dan tidak peduli alam sekeliling. Kata mereka LU....LU PUNYA HAL DAN GUA...GUA PUNYA .... Tapi bila dah terkembung dihadapan dan semua jantan-jantan yang berkongsi keseronokkan cabut lari dan cakap pada anda ITU LU PUNYA HAL SEBAB YANG BUAT BUKAN GUA SORANG TAPI RAMAI JADI...BYE...BYE. Masa tu menangis airmata darah pun dah tak berguna kerana bayi yang dikandung tidak tahu yang mana satu ayahnya. SIAPA YANG JADI MANGSA??? Bayi yang tak berdosa yang tidak dipinta lahir kedunia....dan dibuang macam sampah.

Kepada adik-adik remaja ingat saat muda bukanlah selamanya bila anda sudah berusia dan masa tu mungkin telah insaf dan ingin membina kehidupan baru. Melalui alam rumahtangga dan mempunyai keluarga pastinya semua wanita mengimpikan semua ini. Tetapi tiba-tiba dugaan datang melanda bila aksi-aksi dizaman remaja dulu telah jatuh ketangan kekasih....tunang....or suami. Jadilah sesuatu yang tidak diingini....daripada mengimpikan sesuatu yang bahagia timbul pula derita.

Jangan ingat perkara begini tak mustahil berlaku kerana kita kena sentiasa beringat kemungkinan2 yang bakal ditanggung oleh kesilapan silam. Bertambah pula perkara yang dibuat memang menjadi sesuatu yang sensasi....jadi bagaimana anda ingin berhadapan dengan orang yang disayang....? Bolehkah mereka menerima anda dan kisah silam anda...? Tidak kah anda merasa hampa bila disaat ingin melalui kebahagian tiba-tiba gambar anda jatuh ditangan bakal suami...bakal ibu mertua. Atau disaat anda bahagia bersama suami tiba-tiba dia jumpa gambar isterinya dengan aksi-aksi terlampau....yang menjadi mangsa anda dan anak-anak bila perceraian berlaku. Yang paling sedih bila gambar rakaman itu jatuh ketangan anak-anak.....melopong anak-anak tengok gambar ibu atau ayah mereka begitu.

Jadi adik-adik cubalah fikir semasak-masaknya risiko yang akan anda tanggung, jangan pikirkan segalanya akan selesai dalam masa singkat. Tak semua perkara yang kita lakukan boleh dianggap mudah kerana dunia ini pelik yang kita tak nak itulah yang akan kita dapat dan yang kita terlalu inginkan tetapi akhirnya bukan milik kita. Kalau kesilapan lain mungkinlah kita boleh lindungi atau dimaafkan tetapi kalau berkait dengan harga diri susah nak dijelaskan. Dan bukan semua orang boleh faham yang kita telah insaf kerana perkara begini orang akan pandang buruk selamanya.