Followers

Thursday, December 30, 2010


BENARKAH LELAKI SUSAH MEMINTA MAAF…..??? MUNGKIN KERANA MEREKA EGO…

Mungkin juga ada betulnya kerana saya juga mengalami perkara yang sama. Adakalanya naluri seorang wanita agak tersinggung juga bila dia membuat salah tetapi dia buat tak faham aje….akhirnya kita yg harus memujuk diri sendiri. Hati wanita ini sungguh lembut jadi mereka mudah terasa jika ada yang tidak kena. Tapi bagi pihak lelaki pula kesalahan yang mereka buat hanya perkara kecil atau remeh temeh. Lelaki nie bila bab remeh mereka rasa tak perlulah nak di ambil hati sangat. Bagi mereka banyak lagi perkara yang lebih besar harus difikirkan jadi setakat gaduh kecik-kecik nie lama-lama redalah kita nanti. Pada hal mereka tak tahu ada kalanya kita makan hati juga dengan sikap mereka…..

Kerana itulah kalau kita tidak mahu perasaan kecil hati ini berpanjangan kenalah selalu mengalah, kalau kita terus meluahkan apa yang kita rasa katanya kita nie kuat membebel pulak so ada masa kita kena pendamkan dulu bila ada waktu yg sesuai barulah diluahkan apa yang kita rasa tidak puas hati.

Sedikit info mengenai mekanisma otak lelaki dan wanita apabila menghadapi isu salah siapa.

Orang lelaki kebanyakkannya, yang berkonsepkan "monotrek", kurang menggunakan bahagian emosi yang terdapat di tengah-tegah otak. Binaan ini bertujuan supaya orang lelaki fokus mindanya kepada perkara-perkara luaran. Agar org lelaki cepat mengubah sekelilng dan menerokai alam luas. Cepat menyalahkan orang lain, perkara lain, persekitaran untuk membaiki sesuatu isu atau rintangan.

Orang perempuan kebanyakannya, multitrek dan minda yang fokus kepada hubungan interpersonal, maka banyak menggunakan bahagian emosi sebagai motivasi untuk mengeratkan hubungan peribadi. Perempuan akan cepat menyalahi dirinya apabila timbul sesuai isu agar dapat bersedia untuk menjaga hubungan dengan orang lain. Dengan ini orang perempuan mudah menyalahkan diri sendiri berbanding lelaki.
Bagi lelaki, kata maaf berarti ia gagal, sementara bagi wanita, berani minta maaf itu merupakan tindakan terhormat.

Maaf mengandung erti bagi lelaki bahawa ia telah gagal. Jika ia gagal, maka harga dirinya pun jadi tercemarlah. Oleh karena itu, meski merasa bersalah atau menyesal, kaum lelaki jarang mengungkapkannya secara verbal.

Mereka cenderung melakukan hal-hal istimewa, seperti membeli bunga, belanja makan, atau merayu, untuk 'membayar' rasa bersalah itu. Mereka tidak ingin dicap gagal saat mereka minta maaf.

Oleh kerana itu, kita perlu menjadi teladan bagi mereka. Jika Anda berbuat salah, minta maaflah. Dengan demikian mereka akan melihat bahwa minta maaf itu bukanlah bentuk kegagalan, namun sebaliknya.

Lelaki tidak tahu mereka salah, dan kalau pun mereka tahu mereka tidak suka disalahkan.

Bisa jadi lelaki enggan minta maaf kerana mereka tidak tahu bahawa mereka salah. Atau jika mereka tahu, mereka tidak menyedari bahawa Anda telah terluka kerananya. Dalam hal ini, Anda harus mengungkapkan secara jujur apa yang Anda rasakan jika ia berbuat seperti itu.

Bicarakan dengan nada lembut tanpa ada menghakimi atau menyalahkannya, kerana sesiapa juga tidak suka disalahkan . Ingatlah, bahawa tujuan Anda adalah agar dia tidak mengulangi kesalahan yang sama, bukannya mencari kesalahannya dan mempermalukannya.

Paling bermasalah bagi seseorang lelaki ialah, EGO.

Ego ni banyak sifat egonya. Ego segala-galanya dan ego berkaitan sesuatu perkara iaitu mungkin prinsip, perilaku, kaedah dan sifat. Tapi rata-ratanya takde seorang manusia pun yang takde ego. Semua orang ada ego cuma yang jenis lelaki ni suka sangat ego menguasai diri. Contoh ego lelaki yang paling senang nak dengar di mulut, "Lelaki mana boleh menangis!. Pantang pula jadinya kalau nak menangis. Tapi kalau nak diikutkan lelaki amat senang menangis. Time dia kena hina or time awek tinggal dia…. Realitinya kebanyakkan lelaki amat mudah menangis tapi ditahan-tahan sampai merah muka atau cakapnya jadi sebak-sebak. Jatuh maruah kalau menangis, katanya. Tapi apa salahnya menangis. Nabi sendiri menangis. Adam lagi lama menangis memohon maaf kepada Allah. Umar yang garang dan perkasa tu pun menangis. Gladiator Russel Crowe tu pun menangis. Maknanya menangis untuk lelaki tidak salah tapi lelaki ni terlalu kontrol sifat ini menjadikan menangis adalah suatu sifat negatif. Kalau depan awek, cukup pantang kalau menangis. Takut awek dia nanti fikir dia seorang yang lemah. Tapi ditambah pelik kalau awek sendiri fikir pakwe dia lemah sebab menangis. Apa salah pakwe dia menangis. Tapi kalau kena tegur sikit menangis, memang salah la tu.. Lelaki yang menangis adalah lelaki yang sensitif dan jujur. Mereka anggap menangis bukan sesuatu yang memalukan tetapi sesuatu yang menunjukkan pendirian mereka. Tapi jangan la lelaki pergi menangis kalau sebab motor rosak ke, handset tak boleh guna ke or hari tu awek banyak kerja jadi tak boleh lunch sama. Merepek namanya tu.

Orang lelaki susah sangat nak dengar nasihat orang perempuan. Kalau awek or isteri mereka cakap, cuba buat itu buat ini. Nanti pakwe or suami cakap, mulalah tu nak tentukan hidup dia. Kalau dah kahwin pun satu hal . Mereka ingat isteri tu pembantu rumah, baik ambil pembantu rumah je. Senang hati mereka akan buat kerja tanpa banyak soal. Isteri tu bukan dikawen untuk jadi orang suruhan pula? Ianya Sama taraf dalam perkahwinan. Takkan la bila balik kerja, campak je baju dalam raga baju untuk dibasuh. Basuh la sendiri encik abang. Dulu masa bujang pandai pula basuh sendiri. Makan pun nak suruh isteri atau tunggu isteri siapkan. Dulu makan meggi tiga kali sehari pun OK je. Baju pun nak isteri ironkan. Dulu time pergi kerja atau time dating, pandai pula iron baju sejam dua sampai tak nampak kedut semata-mata nak tarik perhatian awek.

Isteri pun pergi kerja juga dan sama-sama cari rezeki untuk membantu keluarga, tak salahlah bila tiba masa buat kerja rumah cuba bantu isteri mana yang patut….ini tidak lepas makan basuh tangan terus on TV….pinggan makan pun malas nak letak dalam zinky dan nak cuci tangan pun kena disediakan depan mata…..iiiissshhhh…iiissshhhh macam tuan besar masa, masa bujang dulu boleh pulak basuh pinggan mangkuk sampai berkilat. Sang isteri balik kerja terus ke dapur tengok apa yang patut untuk makan malam, jadi apa lah salah tengok-tengokkan anak sementara isteri masak….tapi selalunya si suami capai suratkabar or baring kat sofa. Bila anak menangis berkejarlah sang isteri dari dapur pergi pujuk anak kecil tu dulu sedangkan sang suami macam buat tak dengar aje tangisan anak tu kalau dengar pun bunyinya hanya sayup-sayup….Walaupun lelaki rasa ini perkara remeh tapi bagi isteri adakalanya berkecil hati juga kerana suami langsung tidak mahu memahami kepenatan yg mereka lalui. Tanggung jawab isteri ini bermula dari pagi lagi membawalah kemalam….nanti kalau malam tak dilayan suami katanya berdosa membiarkan suami tidur dalam kehampaan. Jadi kenalah si suami bertolak ansur apa yang patut supaya isteri tidak le penat bila tiba masanya….

Tapi orang pompuan ni kena lah terima kenyataan lelaki ini cukup-cukup susah nak minta maaf sampai rasanya minta maaf tu hanya wujud bila orang dah nak mati ke atau dah nak kehilangan sesuatu. Tapi kalau buat salah pun, biasanya lelaki tu buat donno je walaupun dah terang lagi bersuluh salah dan silap dia. Tapi bukan jatuh pun maruah seorang lelaki kalau mereka minta maaf pada awek or isteri mereka rasanya kalau korang ada buat salah walaupun kecil cubalah sekali sekala buang perasaan ego tu. Bukan nak tunjukkan mereka tu raja atau queen control, cuma nak mereka sedar kita ni ada buat salah dan kita akui kesalahan kita. Awek or isteri pun kalau dah pakwe or suami minta maaf, maafkan la. Tak payah merajuk panjang bukan senang nak dengar ucapan maaf secara spontan dari kaum Adam ni. Lelaki ni kurang tahan sabar. Jadi jangan uji sangat kesabaran lelaki. Rasanya ini menarik untuk mengukuhkan rasa kasih sayang, apa salahnya kalau dipenghujung hari sebelum kita berpisah (nak balik rumah) atau sebelum tidur, sama-sama mohon maaf kalau ada apa-apa kesilapan kita dihari itu. Ye la, mana kita tahu perasaan masing-masing daripada memendam kan….. Dan mana kita tahu esok kita dah tiada lagi. Sekurang-kurangnya kita dah mohon maaf. Dan sekurang-kurangnya ianya romantik. Perempuan kalau tak cair, jugak dengan cara nie tak tahu nak cakap le….Kerana orang pompuan nie sifatnya cepat pemaaf tapi sukar melupakan luka dihati….

3 comments:

{ finieViolet} said...

salam ziarah.. thnks sudi singgah blog saya..
sy tertarik dgn entry ni..sy akui lelaki memang begitu..ego dan lelaki memang sinonim. sebagai wanita kitalah yang terpaksa merendahkan ego kita demi ego si lelaki.

sekamar rindu said...

salam..

mungkin kerana ego lelaki sukar meminta maaf wp terang2 buat salah..

**follow ur blog...**243

Muhamad Zaki Zafir said...

lelaki mmg ada egonya,tp berbeza2 tahap ego antara tiap2 lelaki.ada yg egonya tinggi menggunung tak mahu mengalah,tp kalau dia bijak,mesti dia sedar yg dia akan kehilangan semuanya atas sikap egonya yg satu tu.